eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrzejecie gospodarstwa rolnego. Gdzie szukać starych dokumentów? › Re: Przejecie gospodarstwa rolnego. Gdzie szukać starych dokumentów?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 17 Aug 2012 10:08:24 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Przejecie gospodarstwa rolnego. Gdzie szukać starych dokumentów?

    On Thu, 16 Aug 2012, Paweł U. wrote:

    > PS drążę teraz ja sprawę, bo dziwnie wygląda. Nigdy nie było sprawy
    > spadkowej. Dziadki zmarli w połowie ub. wieku. Mój ojciec wyprowadził się z
    > w/w gospodarstwa pod koniec lat 60-tych, a pozostał na wsi jego brat z
    > rodziną. Mama jest przekonana, że mój ojciec nigdy nie zrzekał się praw do
    > gospodarstwa. Zmarł w 1979 roku, kiedy z siostrą chodziliśmy jeszcze do
    > podstawówki. W rok później brat ojca - wg poszukiwanego dokumentu - przejął
    > gospodarstwo. A z tego co się dogrzebałem jako dzieciaki chyba powinniśmy
    > dziedziczyć. O!

    Ale w rachubę wchodzi zasiedzenie.

    Spróbuj rzucić okiem do archiwów grupy, aby z grubsza rozeznać jak toto
    działa, również zajrzyj do Kodeksu Cywilnego:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    ...art.922 i dalej, 931 i dalej, 1015 do 1017, ale także art.1059 i 1060.
    Mi wychodzi, że nie wiem :) czy ten spadek przeszedł "z urzędu" czy nie
    (ze względu na komplikacje z "gospodarstwem rolnym"), ale czytasz dalej
    od art.172, w tym 173, czyli zasiedzenie.
    Na moje oko, brat ojca skutecznie zasiedział tę ziemię.
    Co innego, jakbyś do swoich 20. urodzin (dwa lata od osiągnięcia
    pełnioletności) zażądał czynszu w wysokości piwa na sezon, byle
    w sposób łatwy do udowodnienia :> (na piśmie, i nie do końca
    żartuję, a archiwach powinny być opisy spraw które toczyły się
    np. ze sporem czy jedna ze stron zauważyła że druga dwa razy na
    rok kosi łąkę, każdy dowód ma znaczenie) ewentualnie (gdybyś)
    opłacał podatek za ten grunt.
    Oczywiście mam na myśli zasiedzenie w dobrej wierze, bo do złej
    pewnie jeszcze 30 lat nie upłynęło (licząc od momentu uskutecznienia
    prawa do żądania wydania spadku).

    pzdr, Gotfryd