    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przegranie danych - umowa o dzielo czy zlecenie?
    Date: Sat, 20 Sep 2008 21:48:04 +0200

    On Fri, 19 Sep 2008, mvoicem wrote:

    > Weź pod uwagę, że jeżeli się w jeden worek (ZUSowy) wsadzi obie umowy, to
    > może i ZUS troche się (kiedyś) zmniejszy?

    Nie ma takiej możliwości.
    ZUS mógłby się zmniejszyć jedynie, jakby w końcu ktoś trzasnął
    pięścią i doprowadził do stanu "każdy płaci w wysokości potrzebnej
    na swoją emeryturę".
    Zauważ, wcale nie proponuję "płaci na swoją emeryturę", bo jest
    to na dziś nierealne - m.in. "gdzieś" rozdysponowano majątek,
    z którego przychody reprywatyzacyjne NIE MIAŁY BYĆ ZUŻYTE na
    bieżące cele, lecz finansować "wyparowane" za socjalizmu
    składki ówczesnych emerytur "za wasze pieniądze budujemy
    przemysł".

    Problem jest taki, że dopóki nie doprowadzi się do stanu w którym
    *jakiekolwiek* skrócenie czasu pracy lub obniżenie wieku emerytalnego
    nie wiąże się z *odpowiednim* wzrostem składek *dla grupy której
    to dotyczy*, lecz brane będzie "ze wspólnego wora", to nie ma
    szans.
    Każdy kto może będzie pod dowolnym pozorem "wyrywał bo jemu się
    należy". A może każdy kto ma silne związki i tyle.

    Uprzedzam: tak w ogóle pomysł skracania okresu pracy nie jest
    rozsądny, jak jakaś praca jest szkodliwa, to należy *ograniczyć
    czas przez który można ją wykonywać* (a potem należy zmienić
    zawód!) - mniej szkodliwe limit 25 lat pracy (w takim zawodzie),
    bardziej szkodliwe 15 lat...
    Niemniej, SKORO się skraca, to W TYCH ZAWODACH trzeba odpowiednio
    'kasować' składki.

    > Przy okazji, może ktoś ma jakieś choćby podejrzenie, jaka logika stoi za
    > ZUSowaniem umów zlecenie, za to umów o dzieło nie?

    Bo jak probowali doczepić ZUS "do wszystkiego co się rusza", to
    wyszło że przeciw oZUSowaniu umów o dzieło przemawia logika.

    Otóż ZUS jest pobierany od *okresu* podlegania ubezpieczenia.
    Fakt, że oskładkowaniu podlega wysokość jakiegoś świadczenia
    to jedno, fakt przywiązania do okresu to drugie.

    Umowa o dzieło ("prawdziwa umowa o dzieło", co wyraźnie zaznaczę)
    z okresem nie jest związana NIJAK.
    To, że podpiszę umowę dziś z terminem wykonania na 10.XII br.
    wcale nie znaczy, że będę ją "robił od dziś".
    To może być roboty na jeden dzień, i jest to całkiem normalne
    i prawidłowe. Nie można zaś obłożyć składkami samego faktu
    istnienia umowy (która wcale nie jest "wykonywana", bo nie
    ma w niej takiego pojęcia - ona ma być wyłącznie "wykonana"!)
    bo nie ostało to by się przed żadnym trybunałem.

    Trzeba by zasady oskładkowania zmienić, wyraźnie powiedzieć
    że jest to podatek płacony od dochodu (bez względu na
    okres uzyskiwania tego dochodu) i wywalić wszelkie uzależnienia
    od "okresów". Nie wiem, czy od takiej zmiany, szczególnie jakiś
    czas temu, cały system Płatnika nie wyłożyłby się jak długi ;)
    (a na pewno by wyszło że kosztuje to kolejne ciężkie pieniądze).

    Wyjątek w postaci umów o dzieło wykonywanych na rzecz pracodawcy
    obeszli tak, że *dolicza* się je do pracy - na zasadzie "to
    nieważne ile to trwa, ubezpieczony jest *łącznie*".

    "Luźnych" umów o dzieło nie ma do czego "dokleić"...

    Na boku pozostaje sprawa zarówno pozorowanych umów zlecenia, które
    (nim je oZUSowano) były zawierane celem realizacji faktycznych
    umów o pracę, jak i faktu pewnego rzeczywistego podobieństwa
    zasad rozliczania tych umów (przy zleceniu zapłata RÓWNIEŻ,
    podobnie jak przy umowie o pracę, NIE ZALEZY od efektów,
    choć wymóg jest wyższy bo żąda się "staranności" - niemniej
    to czy "się udało" nie jest istotne!)

    pzdr, Gotfryd