  • Data: 2014-06-26 22:53:17
    Temat: Re: Proszę o poradę w sprawie używanego laptopa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 24 Jun 2014, Alu66 wrote:

    > Dziękuję za odpowiedź.
    >
    > Po raz pierwszy kupuję używanego laptopa i nigdy wcześniej nie było potrzeby
    > korzystać z tego typu umów. Czy mógłbyś podpowiedzieć, co powinno się na
    > takiej umowie znaleźć? Czego nie powinno zabraknąć?

    Pozwolę wtrącić sobie ze trzy grosze.

    IMVHO, umowa umową, ale przydałby się dokument NABYCIA, czyli RACHUNEK.

    I teraz po kolei:
    - tak, Ordynacja zalicza "każdą działalność zarobkową, nawet jakby inne
    ustawy stanowiły inaczej", do "dg w rozumieniu ordynacji" i wystawiania
    r-ków.
    - powyższe może być podważane, im kto mniej zorientowany tym bardziej,
    "bo mi nie wolno wystawiać rachunków". ALE:
    - przepis ogólny kodeksu cywilnego jasno stanowi, że o kwalifikacji
    wyrażenia woli NIE decyduje tytuł - lecz "intencja" wyrażona
    w dokumencie. Inaczej mówiąc, jak ktoś darowiznę zatytułuje "pożyczka",
    to z tego nie wynika że zawarł umowę pożyczki.
    Trzeba więc zdobyć podpis na dokumencie, zawierającym wszystko to,
    co powinien zawierać... tak, rachunek :)
    I o dziwo, wszyscy (no, powiedzmy) sprzedający z ochotą podpisują
    kwit zatutułowany "umowa" który może jest wszystkim, ale na pewno
    NIE umową! (przypomnę: umowa wyraża ZAMIAR dokonania transakcji,
    jak samo znaczenie określenia "umówić się" wskazuje!)

    No to po kolei, zbieramy:
    Primo - nie umowę, czyli wyrażenie zamiaru dokonania transakcji,
    lecz nie zawadzi potwierdzenia jej *wykonania*. "Towar przyjąłem
    (jeden), zapłatę przyjąłem (drugi)". Unikamy w ten sposób problemu
    "a skąd mamy wiedzieć że ta umowa została wykonana".
    Secundo, rachunek wymaga danych obydwu stron (imię, nazwisko,
    adres, numer but... no dobra, przesadzam), daty i określenia przedmiotu
    "czynności" (czego dotyczyła transakcja).
    Tertio, wymaga podpisów (dyrektywa zabroniła wymagania podpisywania
    faktur, więc tu jest wyjątek, ale krajowy ustawodawca swoje wie lepiej
    i dla rachunków obowiązek pozostał).
    Kompletujemy i mamy dokument który JEST rachunkiem (nawet jakby
    był zatytułowany "epitafium" :>)

    Tyle.
    I dla jasności, na tym kwitku można dopisać również inne rzeczy,
    np. gwarancję lub rękojmię, to nie uchybia innym funkcjom tego
    samego kwitka.

    pzdr, Gotfryd