    From: "kuba " <j...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prośba o interpretacje :)
    Date: Wed, 9 Apr 2008 15:06:03 +0000 (UTC)

    J.Jackowski <n...@p...pl> napisał(a):

    [...]
    A czy te nieruchomości władnące uzyskały dostęp do drogi publicznej po
    ustanowieniu służebności? Jeśli tak to chyba lepiej byłoby się zastanowić nad
    zniesieniem służebności gruntowej za wynagrodzeniem (art. 294 k.c.) lub bez
    wynagrodzenia (art. następny).

    > Czy mogę teraz zgodnie z prawem nie przepuścić ich od strony innej niż
    > zachodnia ??

    Nie, gdyż wymagałoby to pewnie użycia siły, a nie wolno jej stosować względem
    osób, gdy w chodzi w grę ochrona własna posiadania nieruchomości w postaci
    samopomocy.

    > Czy inne osoby zamieszkujące tę nieruchomość już nie mają prawa do
    > korzystania z tej służebności jeśli nie są wpisani jako współwłaściciele?

    Bez znaczenia jest czy służebność wykonuje właściciel nieruchomości władnącej
    czy inne osoby, czerpiące swoje uprawnienie do tego niejako z jego prawa
    własności (domownicy, najemcy, dzierżawcy itp.)

    > Czy skoro nie jest napisane, że to jest służebność dojazdu do ich
    > działki (te działki mają dojazd bezpośredni z drogi publicznej) czyli
    > mogą sobie dowolnie jeździć gdzie im pasują tym pasem np twierdząc że
    > jadą sobie na spacer do końca działki, która jest obciążona służebnością
    > i wracają z powrotem?

    Służebności powinno się wykonywać w sposób oględny, na pewno nie może ona
    służyć do spacerowania ani robienia właścicielowi nieruchomości obciążonej na
    złość. W takim przypadku służy ci roszeczenie negatoryjne (art. 222 par. 2
    k.c.) o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i zaniechanie naruszeń.

    pozdrawiam
    kuba