    From: przypadek <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem ws. wynajmowanego mieszkania.
    Date: Sat, 31 Jan 2009 10:59:12 -0800 (PST)

    On 31 Sty, 18:12, " Pawelb" <k...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    > Mam jeszcze pare pytan.
    >
    > - Czy jak wlasciciel wystawi te zanizone faktury, a ja bede placil ta niska
    > sume juz na jego konto bankowe (czyzli bylby dowod wplaty), to cy moze mnie
    > usunac z mieszkania ?

    Przeszukaj forum pod kontem "ochrona posiadania". Właściciel nigdy nie
    może cię sam usunąć z mieszkania, musi to zrobić komornik.

    Uwaga pomocnicza: warto zapewnić sobie dowody, że tam mieszkasz
    ("posiadasz"). Zaproś raz znajomych, rodzinę, zaprzyjaźnij się z
    sąsiadami, może ktoś jakąś kartkę ci tam wysłał... Właściciel będzie
    bowiem mówił policji (a później sądowi), że jesteś jakimś squatersem,
    który właśnie tego popołudnia się tam włamał i zmienił zamki (i do
    tego wwiózł ciężarówkę swoich rzeczy, hehe :).

    > - Czy nagrana rozmowa gdzie pada prawidlowa suma oraz zgoda wlasciciela moze
    > zostac uznana jako dowod ?

    Może, dowody takie możesz zbierać... ale to trudne sprawy. Ja bym
    pozostał przy kwotach które są na papierze i płacił co miesiąc 600 zł
    za bieżące okresy. Jeśli chodzi o stare płatności, jak wiemy z ustawy
    i tak musi cię wezwać pisemnie do zapłaty przed wypowiedzeniem umowy
    (musisz pilnować korespondencji przychodzącej na twój adres podany w
    umowie).

    Pewne subtelności: zależnie od tego jak masz w umowie, płatność albo
    na progu wynajmowanego mieszkania do rąk własnych, albo u niego, przy
    czym masz prawo odmówić płatności jeśli nie będzie chciał wystawić
    pokwitowania. Warto sobie zapewnić świadka przy tej czynności, że
    chciałeś zapłacić ale on nie chciał przyjąć(=nie chciał dać
    pokwitowania).

    > - Gdybym wymienil zamki bez wiedzy wlasciciela to jest to w 100% legalne ?

    Tak. Warto wymienić również zamek do skrzynki na listy.

    > Zapewne przyszedl by wtedy z policja, nic mi nie grozi ?

    Policja powie: "my się w sprawy cywilne nie mieszamy". Jak zrobi co
    innego, skarga na policjantów, ale na 99% zrobią właśnie to.
    Poza tym przeczytaj sobie co to jest obrona konieczna i dozwolona
    samopomoc.

    Jeszcze jedna rada: niech oryginał umowy będzie w bezpiecznym miejscu
    poza mieszkaniem.

    No i ogólnie poczytaj sobie o skardze posesoryjnej, pomyśl w jakim
    hotelu zamieszkasz jak cię wyrzuci z mieszkania (na jego koszt,
    później, ale na początek warto mieć jakieś środki).