  • Data: 2009-03-14 00:52:50
    Temat: Re: Problem spadku
    Od: witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    n...@g...com wrote:
    > Mam kolejne pytania (niestety)
    > 1. Czy dokumenty do urzędu skarbowego składam po otrzymaniu decyzji
    > sądu o otrzymaniu spadku czy w momencie składania wniosku do sądu (jak
    > się ma sprawa z nabyciem spadku u notariusza)

    zapomnij o notariuszu. Nie kombinuj, bo przekombinujesz. Sądy nie gryzą.
    A ty masz pietra i się boisz jak małe dziecko.

    US załatwiasz po wszystkim.
    Formalnie masz 14 dni na zapłacenie podatku od dnia posiedzenia sądu.
    Od razu wystąp z wnioskiem o wydanie orzeczenia na piśmie.
    To, że sąd coś orzeknie nie oznacza automatycznie, że ci to napiszą.

    > 2. Chciałybyśmy z mamą jak najszybciej przekazać nieruchomość mojej
    > córce (ona ma więcej siły i odwagi aby przeciwstawić się mojemu
    > mężowi) czy jeśli uregulujemy spadek możemy to zrobić od razu
    > (darowizną i czy ta darowizna będzie wolna od podatku) czy też musimy
    > rok być zameldowane w tej nieruchomości abyśmy mogły to przekazać
    > mojej córce bez opłat.

    tu są dwie sprawy
    pierwsza to spadek po ojcu i uniknięcie podatku od tego.
    Normalnie jest do zapłaty podatek i po tym, możecie robic co chcecie
    nawet na nastepny dzień.
    Z tym, że przepisy z 1988 roku jak pamietam mówiły, że można uniknąć
    zapłacenia podatku jeśli zadeklaruje sie mieszkanie w danej
    nieruchomości przez conajmniej 5 lat. Nie wiem i nie potrafię
    powiedzieć, czy będzie to 5 lat od 1988 roku i w zasadzie już z głowy,
    czy dopiero 5 lat od teraz.
    Wiec podarowanie tej nieruchomosci teraz spowodowałoby uruchomienie
    procedury zapłaty podatku od spadku.

    Jak już sprawa podatku od spadku po ojcu będzie załatwiona i wiadomo, że
    nic wam sprzedazy czy darowizny nie blokuje to wówczas możecie to
    darować córce u natariusza.
    Darowizna notarialna na dzień dzisiejszy jest zwolniona z podatku i nie
    trzeba jej nawet zgłaszać w US. Tak więc twoja córka nie musiałaby
    płacić podatku.
    Upewniej się tylko czy darowizna babcia-wnuczka też pod to zwolnienie
    podpada, chyba tak.