eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[Prawo spółdzielcze]. Wykup mieszkania za złotówkę - problem z wymeldowanym członkiem rodziny. › Re: [Prawo spółdzielcze]. Wykup mieszkania za złotówkę - problem z wymeldowanym członkiem rodziny.
    From: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [Prawo spółdzielcze]. Wykup mieszkania za złotówkę - problem z
    wymeldowanym członkiem rodziny.
    Date: Wed, 19 Sep 2007 12:06:42 +0200

    Krzysiek pisze:

    > witam!

    Eloł !

    > skoro mają informacje o rozwodzie małżonków, którym przysługuiwało wspólnie
    > spółdzielcze lokatorskie, to mają prawo żądać takich dokumentów; ale moż eod
    > początku:
    > 1) w razie rozwodu małżonkowie winni w ciągu roku zawiadomić spółdzielnę o
    > tym, komu z nich przypadło lokatorskie prawo, względnie przedstawić dowód
    > wszczęcia postępowania sądowego o podział majątku dorobkowego po ustaniu
    > wspólności małżeńskiej (po ustaniu małżeństwa - np. rozwód) - art.13 ustawy
    > o spółdzielniach mieszkaniowych;

    Rozwód orzeczony bez winy i bez podziału. Do dnia dzisiejszego
    formalnie spółdzielnia nie została poinformowana o rozwodzie.

    > 2) w razie niedochowania tego terminu spółdzielnia ma prawo wyznaczyć
    > małżonkom termin 6 miesięcy na przedstawienie jednego z ww. dokumentów, pod
    > rygorem podjęcia uchwały o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do
    > lokalu;

    Obu małżonkom ?

    > 3) jeżeli prawo do lokalu wygasło, wówczas w oparciu o art.15 ustawy
    > roszczenia o przyjęcie do spółdzielni i zawarcie umowy o ustanowienie
    > spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu przysługują zamieszkałym razem
    > z byłymi małżonkami lub jednym z nich: dzieciom i innym osobom bliskim;

    Rozumiem, że w tej sytuacji, należałoby przedstawić papier o
    rozwodzie albo lepiej niczego nie przedstawiać. Po 6 miesiącach
    owo prawo do lokalu wygasa, wówczas zamieszkująca lokal osoba
    zgłasza się do spółdzielni o ponowne przyznanie tego prawa , tak
    ???? (Czy spółdzielnia ma obowiązek takie prawo ponownie przyznać ?)

    > kwestia wymeldowania nie ma tu żadnego znaczenia, aczkolwiek może stanowić
    > pośredni dowód na wyprowadzenie się z lokalu przez jednego z byłych
    > małżonków, a zatem, że przysługuje ono drugiemu, który aktualnie mieszka;

    No wymeldowanie jest poparte min pisemnym oświadczeniem
    wymeldowanego, że nie zamieszkuje od 99 roku.

    > co do tego drugiego pisma - mógłbys coś więcej dokładniej na jego temat
    > wskazać, bo z tego co piszesz to chyba chodzi o pismo zawiadamiające
    > spółdzielnię o rozwodzie i zmianach z tym związanych co do lokalu, czy o coś
    > innego?

    Chronologicznie:

    - 97 rok : rozwód małżonków
    - od 97 roku trwają działania mające na celu wymeldowanie
    jednego z małżonków
    - w 2001 bodajże WSA uwala decyzję prezydenta miasta odmawiającą
    wymeldowania i wymeldowuje ostatecznie małżonka. Spółdzielnia
    nie jest w żaden sposób informowana ani o wymeldowaniu ani o
    rozwodzie.
    - sierpień 2007 rok - składam pismo do spółdzielni o zmianę
    "charakteru" lokalu z spółdzielczego lokatorskiego na własnościowe
    - wrzesień 2007 - spółdzielnia odpowiada tak jak cytowałem: Że
    decyzja zostanie rozpatrzona po przedstawieniu dokumentu
    orzekającego o podziale majątku oraz potwierdzenia rozwodu.

    > co do twoich dywagacji na temat egzekucji opłat za lokal - jak najbardziej
    > możesz żądać od byłej żony partycypowania w tych opłatach, skoro nadal
    > przysługuje jej prawo lokatorskie i jest członkiem spółdzielni, choć ten
    > ostatni warunek nie jest konieczny;

    Czyli rozumiem, pozwać cywilnie wymeldowanego małżonka o zapłatę
    od momentu rozwodu ? Bo od tej pory nie uiszczał ów małżonek
    żadnych opłat na rzecz utrzymania lokalu ???

> [...]
    > samego prawa lokatorskiego - np. twoi wierzyciele nie będą mogli egzekwować
    > swych roszczeń z przysługującego ci prawa lokatorskiego, z lokalu mówiąc
    > potocznie, bo to nie twoja własność, tylko własność spółdzielni, czyli
    > inaczej nie będą go mogli wrzucić na licytację (zbyć, bo to prawo także nie
    > jest zbywalne, co oznacza, że możesz jako lokator zbyc tego lokalu, bo to
    > własność spółdzielni a nie twoja); natomiast mogą dochodzić egzekucji z
    > rzeczy znajdujących się w tym lokalu, znajdujących się w twym władaniu;

    Ale czy w sytuacji: małżonek numer 1 mieszka i płaci, małżonek
    nr 2 nie mieszka i nie płaci - czy małżonek nr 1 może pozwać
    małżonka 2 o zapłatę i egzekucję przeprowadzić z prawa
    spółdzielczego ?

    Dzięki za odzew !
    --
    Rafał "SP" Gil
    Odtwarzacz sam. CD/MP3 od 1 PLN ; CALGARY MP35+KIESZEŃ GRATIS