    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 5 Aug 2010 09:17:40 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Prawo budowlane - godziny prac?!
    <BAE5o.14968$MQ3.5869@hurricane> <4c573b59$1@news.home.net.pl>
    <wnK5o.25676$LU.3489@hurricane> <4...@n...home.net.pl>
    <QcS5o.65037$tB1.37906@hurricane> <4c57fc34$1@news.home.net.pl>
    <E9Y5o.46503$Gc2.27488@hurricane> <4c592e23$1@news.home.net.pl>
    <Fmb6o.110796$zo4.12660@hurricane>
    <Pine.WNT.4.64.1008050033240.1776@quad> <epm6o.1676$cB4.918@hurricane>

    On Thu, 5 Aug 2010, pmlb wrote:

    > Jest cos takiego jak wspozycie...

    ...społeczne. Jest.

    > Poszanowanie siebie na wzajem tez za ciezkie? Widac tak...

    Wiesz, jak to mawiają: "to zależy".
    Ja tam jak na razie na sąsiadów narzekać nie mogę.
    Ale w takim układzie *nie potrzebuję prawa* - owo "współżycie społeczne"
    układa się w oparciu o zdrowy rozsądek i wzajemne poszanowanie właśnie.
    Jakoś. Znaczy co najmniej akceptowalnie dla wszystkich.

    Problem się zaczyna, jak ktoś gorzej trafi.
    I *WTEDY* będzie potrzebne owo prawo.
    Rozmyte zapisy dadzą rozmyte wyniki, a tych akurat nikt nie potrzebuje.
    W razie konfliktu będą potrzebne *jasne* kryteria co wolno a czego nie!

    > Co przekalda sie na wszelakie dziedziny zycia w Polsce. Zobacz polskie
    > drogi... malo? Dzis na onet.pl jest art. o pladze nieplacenia za prace... czy
    > masz na to paragraf skoro nie ma umowy? Powiesz, sami sie ludzie godza, ale
    > czy to normalne, ze , komus sie nie placi za prace

    Nie jest, ale to zupełnie inna sprawa - że prawo w .pl bywa nieskuteczne.
    Bo akurat w przypadku który opisujesz prawo *jest* - właśnie ściśle
    uregulowane, nie pozostawiające pola manewru: umowa w której ktoś jest
    zobowiązny do "pracy pod kierownictwem" podlega pod KP i dalsze skutki
    już z tego wynikają. Wcale nie trzeba umowy pisemnej.

    > To wszystko wlasnie wynika z poszanowania siebie jak i innych.

    A *jak go nie ma* to potrzebne jest owo *prawo*.
    Dopiero wtedy.

    > W Polsce od ok
    > 15 lat goruje umowa - umowa jest swieta, bez umowy nawet odychac nie mozna...

    Przecież umowa ma miejsce "z mocy prawa", nie z faktu podpisania
    papierka.

    > A wladza traktuje spoleczenstwo jak stado baranow do golenia, co ciekawe te
    > barany chca byc golone, bo tak im napisopano w umowie...

    WŁADZA? No to w "umowie społecznej"? :P

    > Potem pisze o zwyklym poszanoawniu czlowieka i nic nie stoi na przeszkodzie
    > by firma budowalna pracowala cicho w niedziele,

    Nie, wmieszałeś to tego *PRAWO*.

    > to w odpowiedzi prawie kazdej
    > nazwano mnie ignorantem...

    A co mieli napisać?
    Przecież ktoś kto kupił mieszkanie kupił je od kogoś, kto robi je dla
    swojego "targetu". Jak "target" chce mieć możliwie tanio i możliwie
    szybko, to hałas jest skutkiem ubocznym.

    > To jest przerazajace! To prowadzi do
    > samodestrukcji polakow i panstwa polskiego.

    "państwo a firma budowlana, krótki przyczynek do prawa mieszkańców
    którzy wpakowali się w mieszkanie na budowie w trzech aktach" ;)
    Ustal ze sobą, czy piszesz o *dobrowolnym* ułożeniu sobie życia
    tak aby "mieć czas na wypoczynek" (tylko to wiąże się z układem
    kupujący->developer->firma budowlana, i to developerowi trzeba
    więcej zapłacić żeby mógł więcej wymagać od firmy i dłużej
    prowadzić budowę) czy o *przymusie prawnym*.

    A przymus prawny spowoduje koszty - ciekawe jaki procent klientów
    zdaje sobie sprawę z tego, że np. "konsumenckie prawa" odbijają
    się na cenie (płaconej również przez tych, którzy nie są nimi
    zainteresowani).

    pzdr, Gotfryd