    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Praca za nic
    Date: Sat, 8 Dec 2007 10:35:24 +0100

    On Wed, 5 Dec 2007, Artur wrote:

    > Jak sama nazwa wskazuje - dobrowolne znaczy nie "obowiązkowe"
    > - w przeciwieństwie do "pracowników".

    Ja w kwestii formalnej: dopóki jest tak, że zleceniobiorca może
    sobie sam określić, czy chce płacić chorobowe czy brać je "do ręki",
    to wychodzi iż jest to plus umowy, przynajmniej dla niektórych.

    Nie wiem dlaczego, ale z powyższego stwierdzenia przebija
    przekonanie że to minus.
    JEŚLI coś jest tu problemem, to wynegocjowanie *wysokości* wynagrodzenia,
    a to że przy UZ otrzymujący wynagrodzenie dokładniej wie ile i na co
    zapłacił stanowi jedynie plus :>

    > Ojjj spłyciłeś temat baaardzo.

    Zgoda.

    > Twoim zdaniem umowa cywilna ma tylko ten *jeden* minus?
    > A wszelkie pozostałe osłony w postaci:
    > - urlop,

    ...kwestia wyłącznie wysokości wynagrodzenia, po prostu *faktyczne*
    wynagrodzenie pracownika to 12/11 wartości z umowy z tego (znaczy
    urlopu) tytułu.

    > - stosowanie kodeksu pracy,
    > - koszty szkoleń,
    > - koszty np. ubrań roboczych,
    > - użytkowania zaplecza socjalnego,
    > - koszty np. posiłków regeneracyjnych w zimie, a w lecie - napojów,
    > - itp itd.

    I oczywiście to wszystko powyżej jest "za darmo".
    Nikt za to nie płaci, z powietrza się bierze :]

    > To wszystko (i wiele jeszcze innych przykładów) nie przysługuje "przy
    > umowie cywilnej" a "pracownikowi" - jak najbardziej przysługuje.

    ...i co powoduje, że wynagrodzenie na UZ powinno z tego powodu być
    wyraźnie wyższe, niż przy UP.
    W tym pozwalać na zakup owych ubrań roboczych.
    Pomijając niedopuszczalność zawierania UZ jeśli faktycznie mamy
    "pracę", rzecz jasna.

    pzdr, Gotfryd