    From: "Konik Bujany" <k...@p...invalid>
    Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Posty, a prawa autorskie
    Date: 22 Nov 2003 0:51 +0200
    Sender: a...@o...pl@gw.eranet.pl

    >I mogę.
    >
    >Art. 82.
    >Jeżeli osoba, do której korespondencja jest skierowana, nie wyraziła innej woli,
    >rozpowszechnianie korespondencji, w okresie dwudziestu lat od jej śmierci, wymaga
    >zezwolenia małżonka, a w jego braku kolejno zstępnych, rodziców lub rodzeństwa.
    >
    >O kim tu jest mowa? O autorze listu czy jego adresacie?
    O adresacie bo rozdział w którym artykuł znajduje się dotyczy ochrony adresata
    korespondencji. Prawa autora są w rozdziałach o prawach autorskich.

    W zacytowanym artykule chodzi o to, by nikt, także nadawca, czyli nasz autor (!)
    mający prawa osobiste i majątkowe, nie mógł opublikować listu bez zgody adresata.
    >Że co!? Daj już spokój. Wymiękam.
    >Chopin umarł ponad 150 lat temu, prawa autorskie obowiązują 70 lat
    >od śmierci twórcy, 20 lat od śmierci adresata.
    Sprawa jest trywialna. Oprócz autorskich praw majątkowych istnieją autorskie
    prawa osobiste.

    W rozdziale ,,Ochrona autorskich praw osobistych" można przeczytać, że do
    wykonywania autorskich praw osobistych po śmierci autora uprawnienii są
    małżonkowie, zstępni, rodzice, rodzeństwo, zstępni rodzeństwa.

    Wymienieni mogą nie godzić się na publikację listów Chopina. Fakt, że jakieś inne
    prawa ustały nie zmienia tego.

    >Przestańcie się wypowiadać o rzeczach, o których nie macie zielonego pojęcia.
    Wydaje mi się, że kompromitujesz się kompletnym nierozumieniem tekstu ustawu o
    prawach autorskich i prawach pokrewnych.