  • Data: 2005-04-06 09:18:52
    Temat: Re: Postępowanie spadkowe
    Od: Agatka <a...@s...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Olo wrote:

    > W zeszłym roku (powyżej 6 miesięcy) zmarł mi ojciec, był głównym najemcą

    Rozumiem, że chodzi Ci o głównego lokatora a nie najemcę? Tzn. Twój Tata
    był właścicielem mieszkania a nie je wynajmował od kogoś.

    > (mieszkanie spółdzielcze własnościowe), mieszkanie nabyte w trakcie
    > pożycia małżeńskiego, jedno dziecko (ja). W najbliższych dniach jest
    > sprawa spadkowa i w związku z tym mam pytanie: chciałbym aby wszystko po
    > nim (ojcu) odziedziczyła mama tzn. moją część spadku - część mieszkania
    > została przepisana na moją mamę i co w związku z tym mam zrobić?

    Zgodnie z Art. 1012 KC:
    Spadkobierca może bądź przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności
    za długi (przyjęcie proste), bądź przyjąć spadek z ograniczeniem tej
    odpowiedzialności(p. z dobrodziejstwem inwentarza), bądź też spadek
    odrzucić.

    Natomiast Art. 1015
    paragraf 1: Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być
    złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca
    dowiedział się o tytule swego powołania.
    paragraf 2: Brak oświadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest
    jednoznaczny z prostym przyjęciem spadku.(...)

    A po polsku:
    Najlepiej jeżeli sprawa spadkowa odbywa się przed upływem sześciu
    miesięcy od śmierci spadkodawcy (czyli Twojego Taty), ponieważ w tym
    okresie masz możliwość wyboru sposobu przyjęcia spadku lub odrzucenia go
    - podczas rozprawy sędzia pyta o to spadkobierców.
    W Twoim przypadku sprawa odbędzie się po upływie sześciu miesięcy,(i
    jeżeli nie złożyłeś żadnego oświadczenia w tym czasie)dla sądu oznacza
    to, że przyjmujesz spadek wprost tzn. ze wszystkimi dobrami i
    ewentualnymi długami. W tej chwili nie możesz już odrzucić spadku.

    Czyli w kwestii przepisania Twojej części mieszkania na mamę pozostaje
    Ci wizyta u notariusza po uprawomocnieniu się wyroku w sprawie podziału
    spadku. I niestety notariusz musi zarobić :(

    Tak wygląda Twoja sytuacja zgodnie z moją wiedzą na ten temat, ale od
    razu zastrzegam, że też raczej jestem laikiem i opieram się na swoich
    doświadczeniach i niewielkiej wiedzy z prawa.

    Pozdrawiam
    Agata