  • Data: 2010-06-19 14:12:51
    Temat: Re: Postępowanie karne w walce o zwrot należności (info)
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał

    > Zacznijmy pod początku - pytanie było o "niewywiązywania się
    > drugiej strony umowy sprzedaży czy to z dostarczenia towaru, czy to
    > ze "zwrotu kasy"". Takie zachowania nie są penalizowane. Nie
    > wykonywanie umów może być tylko przedmiotem postępowania cywilnego.

    Tyle że przy zawarciu umowy może dojść do przestępstwa, np. oszustwa,
    posłużenia się fałszywym dokumentem itd. I wtedy dłużnik/pokrzywdzony
    ma wybór którą ścieżką podążyć. Na pacjenta, który oficjalnie nie ma
    dochodów ani majątku post. cywilne nie poskutkuje. Karne bywa
    zaskakująco skuteczne.

    > Natomiast czym innym są oszustwa i takie tam. Trzeba to odróżniać.

    Toteż w post. cywilnym podnosi się inne okoliczności a w karnym inne.

    > A jak ktoś popełnił przestępstwo, powiedzmy oszustwa, to nie jest
    > "dłużnikiem" z umowy, gdyż umowa ta była nieważna - art. 58 kc.

    Czyli jak ktoś wyłudził ode mnie pieniądze to nie jest mi nic winien?

    > Czyli nie mogłeś widzieć dłużników niewywiązujących się z jakiś
    > umów, tylko przestępców.

    Na szczęście nie wszyscy sędziowie są tak kompetentni jak ty ;)
    W sądzie cywilnym uzyskałem nakaz zapłaty a w karnym wyrok skazujący.
    Cuda!