    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pomyłka prokuratora i co dalej? [dlugie]
    Date: Tue, 17 Jun 2003 23:00:05 +0200

    | Czyli niemożliwe jest określenie co jest zwłoką, a co nie jest. Według
    mnie
    | 9 tygodni to jest zwłoka, ale według prokuratora pewnie nie jest.

    Ale to nie będzie oceniał prokurator prowadzący, tylko nadrzędny nad nim.
    Może być odmiennego zdania. Dla mnie 9 tygodni w tym wypadku to zbędna
    zwłoka, ale pewnie nikt mnie o zdanie nie zapyta.

    | Myślę, że "Pani z okienka" nie zamelduje mnie. Conajwyżej na krótszy
    okres,
    | chociaż nie wiem z czego wynika, że jeżeli >3 miesiące to książeczka
    | wojskowa.

    O ile się nie mylę, to wynika z tego, że powyżej 3 miesięcy informują WKU.

    | A gdzie szukać, czy należy się czy nie? W KPK nic nie wyczytałem, co by
    | świadczyło, że tak lub nie. Ja oprócz abonamentu chciałbym jeszcze darmowe
    | minuty i SMSy, które należą mi się jako dodatek do abonamentu dla zasady
    | odzyskać, ale sądzę, że to już nie przejdzie. ;(

    W kpk nic nie znajdziesz, bo to nie ta ustawa. Szukaj w kodeksie cywilnym.
    Chodzi Ci o odszkodowanie za straty spowodowane przez funkcjonariusza
    publicznego. generalnie pokrywa je skarb państwa, a warunkiem przyznania
    odszkodowania jest uznanie winy funkcjonariusza.

    | Sprawa jest b. poważna i z powodu zamieszania (?!) (pewnie niektórzy tak
    jak
    | ja) w nią kilkudziesięciu osób stąd bierze źródło opieszałość. Wszystkie
    | wnioski były rozpatrywane razem, a więc musiano poczekać, aż wszystkie
    | spłyną. Po co się rozdrabniać lepiej wszystkim dać trochę do poczekania -
    | czy takie myślenie prokuratora, może mieć jakieś uzasadnienie?

    A co Cię to obchodzi? To już problem prokuratora, a nie Twój.

    | Mieszkanie, w którym było przeszukanie nie należy do mnie, a na dodatek
    nie
    | było mnie przy przeszukaniu. Czyli przeszukanie nie było u mnie, ale
    szukali
    | moich rzeczy, więc postanowienia o zatwierdzeniu przeszukania nie
    widziałem
    | tylko osoba obecna przy przeszukaniu.

    A to ciekawe. W takim razie możesz zastosować taki wist, że Ty dowiedziałeś
    się dopiero teraz i jako osoba zainteresowana żalisz się do sądu. Ponieważ
    nie poinformowano Cię i nie doręczono postanowienia, to termin zażalenia dla
    Ciebie jeszcze nie biegnie. A swoją drogą, to bardzo ciekawe, że w wyniku
    przeszukania zabezpieczone bezsprzecznie Twoje rzeczy, ale nikt Cię nie
    poinformował formalnie o tym.

    | Pomyłka wyjaśniła się szybko, (po kilku dniach,kilkaset km dalej, na
    | kolejnym przesłuchaniu), jednak dała wiele do myślenia osobom
    | przesłuchującym mnie. Cytat: "O, kur..., o co w tym wszystkim chodzi...".
    Po
    | czym przesłuchujący poszedł się zastanowić tak z 20 minut.

    Myślę, że on nie myślą 20 minut, tylko się konsultował z kimś. Albo z
    prokuratorem albo z przełożonym. Generalnie niezwłocznie po stwierdzeniu
    pomyłki powinni podjąć środki zaradcze w celu zminimalizowania jej skutków.
    Czyli przede wszystkim zwrócić Ci Twoje przedmioty. A to było proste, bo
    wystarczyło wydać w tej sprawie postanowienie (jeden papierek). Żeby nie
    wiem jak byli zawaleni robotą, to na to potrzeba najdalej dzień. Chyba, że
    takich przypadkowych osób było więcej, ktoś się zażalił formalnie i akta
    wędrują po sądach w związku z rozpatrywaniem skarg. Wówczas to faktycznie
    mógł sobie ktoś o Tobie zapomnieć, bo jak nie ma akt, to generalnie nikt się
    w praktyce nimi nie przejmuje.

    | Co dalej można zrobić, jeżeli wyjaśnienie opieszałości jakoś mnie nie
    | zadowoli?

    Zażalenie na czynności prokuratora do prokuratury nadrzędnej. Powództwo
    cywilne przeciwko prokuraturze o wynagrodzenie strat.