  • Data: 2005-01-03 15:33:12
    Temat: Re: Policja zabrala mi dysk za nielegalna kopie Windows
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 3 Jan 2005 16:11:03 +0100, Grzegorz Kruk, Ph.D. <g...@t...pl>
    napisał:

    > U?ytkownik "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>
    > napisa? w
    > wiadomo?ci news:opsj07aogfmg13b0@kura4m98.it-net.pl...

    > Jest sporo artyku?ów na ten temat w nowej konstytucji.
    >
    > Art. 50. Zapewnia sie nienaruszalnosc mieszkania. Przeszukanie
    > mieszkania, pomieszczenia lub pojazdu moze nastapic jedynie w
    > przypadkach okreslonych w ustawie i w sposob w niej okreslony.

    W przypadkach okreslonych w ustawie. A tą ustawą jest Kodeks Postępowania
    Karnego. Konkretnie art 220 paragraf 3 kpk. W wypadku powizięcia
    podejrzenia popełnienia przestępstwa i z uwagi na łatwość zatarcia śladów
    przestępstwa (skasowanie/usunięcie dysku) dopuszczalne byłoby przeszukanie
    na podstawie legitymacji służbowej.

    > Art. 31. 1. Wolnosc czlowieka podlega ochronie prawnej.

    A ustęp trzeci? Ten o ograniczeniach? Doktorku, odrzucanie niepasujących
    wyników doświadczeń dopuszczalne jest może w naukach ścisłych, ale w
    prawie pomijanie przepisów przeczących tezie niestety nie przejdzie.

    > Art. 40. Nikt nie moze byc poddany torturom ani okrutnemu, nieludzkiemu
    > lub ponizajacemu traktowaniu i karaniu. Zakazuje sie stosowania kar
    > cielesnych.
    > (tylko dobrowolnie mo?e odda? dysk bez nakazu)

    Lekko to naciągane, wiesz doktorku?
    Na czym niby miałoby polegać okrutne/poniżające traktowanie gdy policjant
    dokonuje zatrzymania dowodu rzeczowego?

    > Art. 41. 1. Kazdemu zapewnia sie nietykalnosc osobista i wolnosc
    > osobista. Pozbawienie lub ograniczenie wolnosci moze nastapic tylko na
    > zasadach i w
    > trybie okreslonych w ustawie.

    Tak. Jednym z tych ograniczeń jest przewidziane w art 217 kpk prawo
    odebrania rzeczy mogacej stanowić dowód w sprawie.

    > Art. 42. pkt. 3. Kazdego uwaza sie za niewinnego, dopoki jego wina nie
    > zostanie stwierdzona prawomocnym wyrokiem sadu.

    Zgadzam się. każda osoba podejrzana, podejrzany obwiniony czy oskarzony
    jest uważany za niewinnego dopuki nie zostanie prawomocnie skazany. A co
    to ma do zatrzymania dysku?

    > Art. 46. Przepadek rzeczy moze nastapic tylko w przypadkach okreslonych w
    > ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sadu.
    > (zabranie dysku dziecku z domu)

    Doktorku. Jako fizyk masz prawo tego nie wiedzieć, ale zatrzymanie rzeczy
    to nie to samo co przepadek rzeczy. Tak samo jak zatrzymanie człowieka to
    nie to samo co zastrzelenie człowieka.

    > Art. 64. 1. Kazdy ma prawo do wlasnosci, innych praw majatkowych oraz
    > prawo dziedziczenia.
    > 2. Wlasnosc, inne prawa majatkowe oraz prawo dziedziczenia podlegaja
    > rownej dla wszystkich ochronie prawnej.
    > 3. Wlasnosc moze byc ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w
    > zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa wlasnosci.

    Prawo do zatrzymania rzeczy i jej ewentyalny przepadek jako narzędzia
    przestępstwa jest właśnie takim "ograniczeniem w drodze ustawy"

    > Art. 71.
    > 1. Panstwo w swojej polityce spolecznej i gospodarczej uwzglednia dobro
    > rodziny. Rodziny znajdujace sie w trudnej sytuacji materialnej i
    > spolecznej, zwlaszcza wielodzietne i niepelne, maja prawo do szczegolnej
    > pomocy ze
    > strony wladz publicznych.

    No i co z tego? Czy to ma może oznaczać, że biednym wolno kraść, bo są
    biedni?

    > Art. 72.
    > 1. Rzeczpospolita Polska zapewnia ochrone praw dziecka. Kazdy ma prawo
    > zadac od organow wladzy publicznej ochrony dziecka przed przemoca,
    > okrucienstwem, wyzyskiem i demoralizacja.

    Tak. I organizatorzy juwenaliów zażądali od Policji ochrony przed
    agresywnym zachowaniem młodocianych bandytów, którzy napadli na studencką
    imprezę.

    --
    Falkenstein
    skazania.