    Subject: Re: Podzielnik ciepła - dane wysyłane zdalnie
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Thu, 29 Sep 2016 20:43:51 +0200

    W dniu 28-09-16 o 22:45, Animka pisze:
    > http://www.apator.com/pl/oferta/pomiar-wody-i-ciepla
    /podzielnik-kosztow-ogrzewania/podzielnik-kosztow-og
    rzewania-e-itn-30-5

    > Dziwne te liczniki na kaloryferach bo nabijają ciepło nie tylko z
    > kaloryfera, ale i z tego co kaloryfer nagrzał-czyli mieszkanie. A miało
    > byc tak pieknie. Miały nabijać ciepło tylko z kaloryfera. Przez 5 godzin
    > pierwszego odkręcenia kaloryfera (ledwo ciepły, bo jest w piwnicy
    > automatyka pogodowa) natłukł 13 jednostek. Przez 3 dni liczniki zdażyły
    > przez parę godzin (ok.5) na noc już natłuc 20 jednostek na jednym
    > kaloryferze (1 raz włączony był), na drugim 40 jednostek, a na trzecim
    > 64 jednostek. Coś mi tu śmierdzi oszustwem, Dane przesyłane są zdalnie,
> [...]
    Podzielniki ciepła nie służą do pomiaru ciepła dostarczonego przez
    kaloryfer, tylko całkowania temperatury. By mierzyć dostarczone ciepło
    trzeba by było mierzyć temperaturę na wejściu i wyjściu kaloryfera oraz
    przepływ. O ile się orientuję, żaden podzielnik nie ma legalizacji jako
    narzędzie pomiarowe, a jedynie certyfikaty, że nie są niebezpieczne.

    Co do ich wykorzystania do podziału kosztów ogrzewania jest te jeden z
    wielu sposobów. Można przeliczać od metra powierzchni mieszkania, można
    od powierzchni zewnętrznych ścian, czy ilości lokatorów. Podzielnik nie
    jest jakimś szczególnie gorszym rozwiązaniem, choć również za
    szczególnie lepsze trudno go uważać.

    Uważam, że zanim wspólnota zdecyduje się na jakieś rozwiązanie powinno
    się przeanalizować, czy ewentualne błędy w podziale przez powiedzmy
    powierzchnię mieszkania nie będą mniejsze, niż koszty utrzymania tych
    podzielników.

    Nie widzę większego sensu manipulowania przez kogokolwiek danymi. Co do
    zasady sumaryczna opłata powinna pokrywać koszty ogrzewania. Te są już
    mierzone przeważnie zgodnie ze sztuką, czyli przepływ i różnica
    temperatur medium. Ewentualne manipulacje mogły mieć jedynie na celu
    oszustwo na korzyść jednego czy kilku "uprzywilejowanych" lokatorów.