    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 7 Apr 2011 21:26:48 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Podzial majatku - splata mieszkania

    On Wed, 6 Apr 2011, Lukasz Olesiejuk wrote:

> [...]
    > Jestem wlasnie przed podzialem majatku z moja prawie byla malzonka.
    > Poniewaz zalezy nam na czasie rozwiazania sprawy mieszkania chcemy to zalatwic
    > jeszcze przed rozwodem.
    >
    > I teraz potrzebuje porady jak to zrobic dobrze (dla obu stron).
    > Na poczatek idziemy do notariusza, spisujemy rozdzielnosc majatkowa.
    >
    > Teraz kwestia splaty mieszkania. Przydaloby sie to jakos zabezpieczyc
    > bo plan jest taki, ze splata odbedzie sie w powiedzmy 4 ratach.
    >
    > Przydaloby sie zabezpieczyc obie strony... Jesli chodzi o splate
    > wedlug ostatnich postow najlepszy bylby weksel, tak?

    IMO - niekoniecznie.
    Wyjątkowo ;)
    Weksel jest dobry na świadczenia *pieniężne* i pod warunkiem, że
    dłużnik będzie "egzekwowalny".
    W tym przypadku, obie części zawodzą.
    Przyjmijmy zabezpieczenie wekslem i tylko wekslem, bo tak trzeba
    rozumieć Twoją tezę:
    - po pierwsze nie gwarantuje zwrotu *mieszkania*
    - po drugie właściciel mieszkania będzie mógł je sprzedać.

    W przypadku wyjątkowej złośliwości i zgrabnego "ogrania" drugiej
    strony, najlepsze co uzyskasz to wsadzenie tego kto sprzedał
    mieszkanie "nie wiem co z pieniędzmi się stało" :P pod zarzutem
    umyślnego ukrywania majątku. Zero pożytku dla zainteresowanego.

    Może grupowicze skrytykują ;)

    Ja bym rozważył:
    - zabezpieczenie hipoteką.
    W tym momencie oczywiście w rachubę wchodzą koszty, ale w zamian
    mieszkanie jest obciążone. Po prawdzie, nadal można zrobić
    "na złość" (zawrzeć z żulem umowę na długoterminowy najem,
    notarialnie podpisaną że opłacona z góry)... ale sprzedać
    już się formalnie nie da.
    - wsparte notarialnym poddaniem się egzekucji.
    Działa jak weksel - egzekucja jest praktycznie "z automatu".

    Wersja druga (chyba lepsza):
    - notarialna umowa o przeniesienie własności mieszkania,
    zwana zwyczajowo "umową (przed)wstępną".
    Żądanie przeniesienia własności można egzekwować.

    > Jak zabezpieczyc sie, zeby po splacie na pewno prawa do mieszkania zostaly
    > przeniesione na jedna ze stron? I zeby nie mozna bylo sie ich domagac
    > z jakiegos powodu spowrotem tych praw? (No a w przypadku braku splaty,
    > zeby na przyklad rozwiazac umowe, zwrocic wplacone raty i wrocic do mieszkania)

    Nie znam "metody" na wersję z "zameldowaniem" (chodzi faktycznie
    o notarialną umowę najmu) żula.
    Trzaba by kilka pozycji zapatować, czyli pewnie obłożyć jeszcze
    wekslami, hipotekami i zastawami z obu stron ;) (i to majątku
    *innego* niż to mieszkanie).

    pzdr, Gotfryd