    From: Paweł <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pobieraczek - odpuszczać czy nie?
    Date: Thu, 20 Oct 2011 18:22:43 +0200

    Dnia Thu, 20 Oct 2011 16:53:50 +0200, "Cpl" <n...@s...com> napisał:

    >Syn znajomych (16 lat) zarejestrował sie na pobieraczek.pl Dostał mailowe
    >wezwanie do zapłaty bo niewypowiedział umowy. Sprawa ogólnie znana - mnie
    >ciekawią 2 sprawy. Czy 16 latek ma zdolność prawną do takiej umowy -

    Nie ma, ale w określonych przypadkach odpowiadają rodzice

    >czy pobieraczek.pl ma z czym iść do sądu. Druga sprawa to to, czy w sprawach
    >z powództwa cyw. o zapłatę sądy rządają od operatorów telekomunikacyjnych
    >danych do kogo należy adres IP. Słyszałem, że jakaś kancelaria szantażowała
    >w ten sposób ludzi o pobrane mp3 z sieci i ci którzy nie poszli na ugodę w
    >sądzie wygrywali bo dane o IP i właścicielu który pobierał pliki były
    >uzyskane niezgodnie z prawem.

    Mogą ewentualni _żądać_ !!!

    Oddzielną kwestią, jest udowodnienie zawarcia umowy. W przypadkach
    ścigania piracrwa dowodem w sprawie nie jest IP komputera, z którego
    dokonywano pobierania/udostępniania plików, a faktycznie znalezionne
    pliki podczas przeszukania. IP jest jedynie śladem prowadzącym do
    sprawcy. Nie mozna wykluczyć, że z konkretnego komputera korzystał
    ktoś inny (choćbu wpinał się do sieci na klatce schodowej.

    Jeśli pobieraczek twierdzi, że ktoś zawarł umowę, a druga strona sie
    tego wypiera, to na firmie skarżącej ciąży obowiązek udowodnienia
    zawarcia umowy przez konkretną osobę. To nie IP zawarło umowę. Ta
    firma zarabia wystarczająco dużo strasząc ludzi, którzy dla świętego
    spokoju płacą te pieniądze. Znam osobiście dwa przypadki, w których
    rodzice małolatów (prawnicy), którzy zarejestrowali sie w tym serwisie
    po dosć krótkiej korespondencji otrzymali pisma z informację, iż
    pobieraczek nie ma żadnych roszczeń wobec tych osób.

    A naiwni niech płacą, jest to tańsze, niż dobra porada prawna i o to
    chodzi ;-)

    Paweł