    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: PoRD a Konwencja Wiedeńska
    Date: Thu, 22 Jun 2006 22:57:27 +0200

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Tomasz Pyra [###h...@s...spam.spam.###] napisał:
    >
    > Konwencje stanowi wytyczne dla krajów ją ratyfikujących do stanowienia
    > prawa krajowego. Poza nielicznymi przykładami nie mają bezpośredniego
    > zastosowania w praktyce, natomiast można się na te konwencje powoływać
    > wykazując niezgodność prawa krajowego z nimi. Czyli w opisanym wypadku
    > masz obowiązek stosować się do prawa krajowego, ale możesz wnieść
    > skargę do trybunału międzynarodowego na niezgodność.

    A czy jest na to jakaś pisana podstawa, czy po prostu "tak już jest"?

    Art. 91 Konstytucji mówi:
    1. Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku
    Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku
    prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest
    uzależnione od wydania ustawy.
    2. Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w
    ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się
    pogodzić z umową.

    Co to jest ta "uprzednia zgoda wyrażona w ustawie"?
    I czy zdanie "chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania
    ustawy" nie oznacza właśnie tego, że polska ustawa PoRD przykrywa
    ustalenia Konwencji?

    > Zaznaczam, ze nie chce mi się analizować, czy akurat PoRD jest zgodne
    > czy nie z przywołaną przez Ciebie konwencją, toteż nie zajmuje
    > stanowiska co do meritum sprawy.

    Rozumiem. W tym przypadku sytuacja wygląda tak, że kiedyś był w PoRD
    Art. 27. 2. który był mniej-więcej zgodny z Art. 16 Konw. Wied.
    Punkt ten jednak uchylono i pozostała pewna pustka która w zasadzie
    pozwala doprowadzić do zderzenia pomimo że żaden z kierujących nie
    złamał przepisów PoRD.
    W tym przypadku Art. 16 Konw. Wied. nie tyle stoi w sprzeczności z PoRD
    co w pewien sposób uszczegóławia sytuację w PoRD nieuwzględnioną.
    Czy coś takiego zmienia znaczenie Konw. Wied. w tej sytuacji?