  • Data: 2007-12-16 12:25:34
    Temat: Re: Płatność kartą płatniczną
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:fk32s8$odc$2@news.onet.pl...

    > Robercie - raz piszesz o umowie, raz o ustawie ;-) Mogę poprosić o
    > samookreślenie?

    Faktycznie, moja wina. Więc już naprawiam :-)

    Wydawanie i obsługę kart płatniczych reguluje USTAWA z dnia 12 września
    2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych. W odniesieniu do
    omawianego przez nas problemu w ustawie znajdujemy kilka zapisów:

    Art. 7. Wydawca elektronicznego instrumentu płatniczego obowiązany jest
    ogłaszać w miejscu prowadzenia działalności lub przy użyciu innych środków
    publicznego komunikowania,
    1) stosowane stawki oprocentowania,
    2) wysokość pobieranych opłat i prowizji.
    Art. 9. Odmowa przyjęcia zapłaty przez akceptanta, o której mowa w art. 8
    ust. 1 pkt 4, może nastąpić w szczególności w przypadku:
    1) nieważności elektronicznego instrumentu płatniczego,
    2) zastrzeżenia elektronicznego instrumentu płatniczego,
    3) niezgodności podpisu na elektronicznym instrumencie płatniczym z
    podpisem na dokumencie obciążeniowym,
    4) odmowy okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość przez posiadacza lub
    użytkownika w przypadku określonym w art. 10 ust. 1, albo stwierdzenia
    posługiwania się elektronicznym instrumentem płatniczym przez osobę
    nieuprawnioną,
    5) niemożności uzyskania akceptacji dokonania operacji.
    Art. 11. Akceptant oznacza miejsce, w którym prowadzi działalność, w sposób
    umożliwiający jednoznaczne określenie, przy użyciu jakich elektronicznych
    instrumentów płatniczych można dokonywać u niego operacji.
    Art. 23. Wydawca informuje posiadacza o sposobie oznaczenia akceptantów
    oraz bankomatów i innych miejsc, w których może dokonywać operacji przy
    użyciu karty płatniczej.

    Jak widać wysokość pobieranych opłat i prowizji musi być ogłoszona w
    siedzibie wydawcy karty (art. 7), czyli w naszym wypadku przeważnie banku.
    Akceptant (sklep) nie może nie przyjąć zapłaty z tego powodu, że kupujący
    odmawia zapłaty wyższej, niż uwidoczniona na cenie należności za nabyty
    towar (art. 9), o ile oznaczył swój sklep w sposób przewidziany w art. 11,
    a zapodany posiadaczom stosownie do wart. 23 ustawy.

    Poza ta ustawą całe zagadnienie normuje sieć umów pomiędzy akceptantami,
    bankami rozliczeniowymi, bankami a klientami. Obciążanie prowizją klienta
    jest zatem niezgodne zarówno z tymi umowami, jak i z zacytowaną przeze mnie
    powyżej ustawą. Stąd wprowadziłem zamieszanie pisząc i o jednym i o drugim
    jednocześnie.

    Obciążenie prowizją poprzez jej mniej lub bardziej jawne doliczenie w
    szczególności pozostaje w sprzeczności z art. 9 ustawy i jako taka stanowi
    ominięcie ustawy.
    Przy okazji zastanawiam się już kompleksowo nad możliwym rozwiązanie
    problemu. Wydaje mi się, że jedynym sensownym sposobem pozostaje jednak
    reklamowanie odmowy akceptacji karty w swoim banku. tyle, ze na chwilę
    obecną banki mają to w głębokim poważaniu, a ustawodawca nie wymyślił
    żadnych sankcji za bezpodstawną odmowę akceptację karty albo niewywiązanie
    sie z umowy o bezprowizyjnych zakupach przez bank. Może kiedyś znajdzie to
    unormowanie w jakimś przepisie, bo robi się to nieco kłopotliwe.