    From: Piotr 'Gerard' Machej <g...@a...eu.org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Plagiat przy pisaniu wszelkich prac
    Date: Wed, 29 Oct 2003 10:59:46 +0000 (UTC)

    Użytkownik Wasiuk <w...@w...pl> napisał:
    > A mnie bardziej
    > chodzi o rzeczy ogolnie znane do ktorych nie potrzeba zadnych badan i
    > specjalnie sie nad nimi zastanawiac.

    Skoro nie trzeba się nad nimi nawet zastanawiać, to czemu chcesz szukać
    w innych pracach i kopiować z nich, zamiast napisać własnymi słowami
    prosto z głowy?

    > Pozwolcie ze wkleje maly fragment
    > tekstu, a wy ocenicie, czy mozna jego zakwalifikowac jako cytat, ktory
    > wklejony do pracy, moglby byc traktowany jako plagiat:

    Jeśli wkleisz tak, jak tutaj, w cudzysłowiu, i podasz źródło, to
    nie będzie to plagiat. Jeśli przepiszesz słowo w słowo bez podania
    źródła według wytycznych, jakie Ci już podaliśmy, a następnie
    podpiszesz swoim nazwiskiem, to będzie to już plagiat.

    > W Internecie takich cytatow znajde setki, nie ma tu nic odkrywczego,
    > poprostu wpisalem teraz w www.google.pl haslo "co to jest komputer" i jaki
    > kolwiek bym nie wybral cytat to praktycznie identycznie brzmi.

    Wpisz sobie w wyszukiwarce hasło: "O tempora! O mores!". Znajdziesz setki
    stron, na których tekst ten jest użyty. Nie ma w nim nic odkrywczego.
    Prawda? Ale czy przez to możesz podpisać się pod tym cytatem? Przecież
    i tak każdy wie, że pochodzi on od Cycerona. I nikogo nie obchodzi,
    że przed nim wiele osób mogło takich słów użyć.

    > Czy w takim
    > razie jakbym wybral akurat ten cytat, bo mi przypadl do gustu, i wkleil bym
    > do swojej pracy, to bym popelnil plagiat?

    Jak później ktoś wklei sobie obszerne fragmenty Twojej pracy (jeśli
    przypadkowo jakieś napiszesz samodzielnie), to będziesz się cieszył,
    czy też oskarżysz go o plagiat?

    > Przeciez nie moge przypisac tego
    > cytatu do konkretnego autora, bo czy ten autor stwierdzil ze komputer to
    > maszyna cyfrowa, przeciez to nie wyniklo z zadnych badan, tylko ze
    > stwierdzenia faktu... i wlasnie o tego typu cytaty mi chodzi...

    Fakt można stwierdzić na wiele różnych sposobów. Czy naprawdę tak
    ciężko przychodzi Ci składanie zdań samodzielnie? Możesz korzystać
    ze źródeł, żeby zdobyć pewną wiedzę. Później powinieneś ją wykorzystać
    do samodzielnego napisania swojej pracy. Jeśli gdzieś w niej będziesz
    wklejał fragmenty cudzych prac, powinieneś opatrzyć je cudzysłowiem
    i podać źródło. Jeśli tylko będziesz się powoływał na wyniki cudzych
    badań lub doświadczeń, to opisujesz je i podajesz źródło.
    W ten sposób unikniesz posądzenia o plagiat.

    Pozdrawiam,
    Gerard

    PS. O ile wiem, to na niektórych uczelniach zaczynają już wprowadzać
    systemy informatyczne mające pomóc w wyłapywaniu plagiatów. Jak widać,
    według uczelni plagiaty to prawdziwa plaga ;)
    PPS. Tekstu "O tempora! O mores!" użyłem umyślnie. Zaznaczam to
    na wypadek, gdybyś nie wyczuł ironii ;)