    From: "Przemek" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pirackie oprogramowanie
    Date: Sun, 29 May 2005 00:09:05 +0200

    > Zapominasz o paru drobiazgach: np. o tym, że na te MOLPy czy OEMy
    > sensownego wsparcia mieć nie będziesz,

    Bla, bla, bla.
    Komercyjne wsparcie jest - tak samo jak w przypadku linuksa
    Darmowe na grupach dyskusyjnych - tak samo
    A dodatkowo, w razie klopotow, pomoze Ci wielu sasiadow z bloku. Napewno
    wiecej z nich zna Windows niz Linuksa.

    > o kosztach dodatkowych zabezpieczeń, koniecznych dla produktów M$, już nie
    > wspomnę.

    Wiesz co?
    Jesli chodzi o wirusy, to w ciagu 12 lat zlapalem jednego. Jak sie wie co
    sie robi, to mozna byc spokojnym. Nie mam antywirusa i nie potrzebuje.
    Jezeli masz na mysli wlamania internetowe - wszedzie mozna sie wlamac. A
    podstawowe zabezpieczenia typu programowy firewall masz za darmo. Jesli
    bardzo chcesz, mozesz jeszcze dolozyc jakies 200 zl na router z wbudowanych
    firewallem, to od razu bedziesz mial dodatkowe urzadzenie, ktore przyda Ci
    sie jesli tylko masz w firmie >1 komputer.

    > Owszem, nie jest to jakaś kosmiczna suma, niemniej jednak podbije cenę
    > stanowiska o zauważalny procent (zwłaszcza, jeśli ktoś nie funduje np.
    > sekretarce super-duper procesora i mega-hiper akceleratora 3D).

    Wiesz, jakie sa koszty nauczenia sekretarki obslugi linuksa, badz zwolnienia
    jej i przeprowadzenia nowej rekrutacji w celu wylonienia takiej, ktore tego
    linuksa zna?

    > Tak na marginesie: czy pośrednie zmuszanie przez było nie było państowy
    > urząd tych wszystkich firm do korzystania z 'jedynie słusznego' systemu
    > nie podpada czasem pod jakiś paragraf?

    A tu faktycznie mogliby zrobic OS, ale Prokom mowi, ze urzad nie byl tym
    zainteresowany, podobnie jak wersjami pod inne systemy. Co jest kolejnym
    przykladem sytuacji w ktorej linuks, choc fajny, nie pozwala calkowicie
    zrezygnowac z Windows. Wiele firm kieruje sie po prostu prawami ekonomii i
    olewa te kilka % uzytkownikow majacych na desktopie "cos innego". No i tyle.
    Smutne, ale prawdziwe. A o tym, ze Linuks bedzie zdobywal coraz wiecej
    uzytkownikow, slysze juz od 10 lat. Jak na razie, wsrod "zwyklych"
    uzytkownikow odsetek ten jest nadal bardzo niski. I prosze Cie, nie
    przekonuj mnie, ze jest inaczej.

    > Tak na marginesie: skoro ten 'jedynie słuszny system' jest taki tani, to
    > dlaczego ludzie w ogóle piraty instalują, hmm? Dla sportu?

    Ja mysle, ze nawet gdyby Windows kosztowal 40 zl i byl super pod wzgledem
    technicznym to i tak bardzo duza czesc spoleczenstwa przegrywalaby go sobie
    od kolegi. Taka mentalnosc ...