  • Data: 2011-04-26 16:59:46
    Temat: Re: Pierwszeństwo przejazdu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 20 Apr 2011, Paweł wrote:

    > Jest natomiast "pas ruchu"

    Jako że mam zaległości w czytaniu ;), to pamiętam że relatywnie niedawno,
    albo tu albo na .samochody był flejm właśnie w sprawie "pasy ruchu
    a skrzyżowanie".
    Moje pytanie było takie: czy *cokolwiek* uprawnia nas do *domniemania*
    przebiegu pasów, jeśli:
    - żaden przepis nie daje do tego jasnych podstaw (nie ma więc potrzeby
    stosowania interpretacji "literalnej")
    - takie ustalenie *nie jest konieczne*, bo istnieją jawnie zapisane
    *inne* przepisy szczegółowe, regulujące ruch (tu: przepisy
    o ruchu na skrzyżowaniu/przecięciu dróg lub kierunków jazdy),
    więc *nie zachodzi* konieczność interpretacji systemowej
    lub celowościowej
    ...bo na mój gust takiej podstawy nie ma.
    Jak ktoś chce widzieć wszystkie nxm możliwych przebiegów tras
    pojazdu (n - ilość "wlotów", m-ilość "wylotów"), to nie ma podstaw
    aby uznawać któreś z tych pasów za "bardziej swoje" od kogoś,
    kto uważa że pasy "idą tylko prosto" (lub "tylko drogą z pierwszeństwem"),
    jako że w momencie PRZECIĘCIA mamy przepisy nadrzędne (bardziej
    szczegółowe) i owo ustalenie okaże się być psu na budę.

    Coś jeszcze.
    Poza rzadkimi, bardzo rzadkimi na "zwykłych" skrzyżowaniach (choć
    dość częstych na paskach pomocniczych przy rondach) wypadkami
    szczególnego umieszczenia, pierwszeństwo ustalone znakami
    D1 i A7 dotyczy *DRÓG*.
    Twoja teza o pasach ma więc jakby mniejsze zastosowanie, bo
    brak możliwości wykazania pierwszeństwa dla drogi kładzie możliwość
    wykazania pierwszeństwa dla pasa (tej drogi).

    > Znak D1 wraz z tabliczką T6a stanowi, że pojazd A jest na drodze z
    > pierwszeństwem ruchu i definiuje przebieg tej drogi - pas ruchu, czyli
    > "swoją drogę"

    Ustal, na czym skupiasz uwagę :)
    Wbrew wrażeniom, to że niektóre przepisy skupiają się na pasie
    ruchu a niektóre na drodze (*całej* drodze) niesie za sobą pewne
    skutki.

    pzdr, Gotfryd