  • Data: 2006-07-23 19:18:56
    Temat: Re: Padłem ofiarą przestępstwa z art. 235 kk.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Roman" <n...@m...ru> napisał w wiadomości
    news:fpccdqefm8f9$.1utqtcnh1zcx0.dlg@40tude.net...

    > Czy może skutecznie bronić się, że podając tylko pierwszą literę nazwiska,
    > pozostał w zgodzie z prawem?

    Gdyby na tym poprzestał, to pewnie nikt by nie wpadł na to, kogo zatrzymano. W
    tym wypadku akurat wygląda na to, że nawet bez podania nazwiska dawało się
    jednoznacznie osobę zidentyfikować. Pół biedy, gdy się okazuje, że w
    konsekwencji, ze jest to faktycznie sprawca. Ale od czasu do czasu bywa, że jest
    to pomyłka, albo po prostu nie sposób udowodnić winy. No i wówczas istnieje
    realne niebezpieczeństwo, że można komuś krzywdę zrobić.

    Wykazanie, że publiczne pomówienie kogoś o popełnienie przestępstwa jest
    przekroczeniem uprawnień oraz powoduje szkodę dla pomówionego nie wydaje mi się
    co do zasady skomplikowane. Stąd uważam, że w takich wypadkach należało by
    najpierw rozważyć, czy nie mamy do czynienia z 231 kk. Jeśli nie, to pozostaje
    naruszenie przepisów służbowych, które generalnie policjantom zabraniają
    udzielania podobnych informacji. Do żądania odszkodowania wystarczy sumie
    dowieść, że naruszono przepisy służbowe.