  • Data: 2004-11-13 01:01:26
    Temat: Re: PRAWA AUTORSKIE NA WWW?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net> szukaj wiadomości tego autora

    In article <cmsncd$62r$1@atlantis.news.tpi.pl>, regent... wrote:

    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    > wiadomości news:dmksmc.96r.ln@ziutka.router...
    > może publikacja dokonuje się nie za sprawą przeglądarki, a serwera???

    No z technicznego p. widzenia, zawsze za pomocą przeglądarki. Z tym że w
    przypadku mniej poplątanym, tj. jak ktoś skopiuje zdjęcie to ma je u
    siebie (komputerze na którym jest serwer) i wtedy można postawić mu zarzut
    że rozpowszechnia taką kopię bez odpowiedniego zezwolenia.

    > jakie to warunki??

    Np. jeśli publikacja ma formę analizy krytycznej, stanowi odrębną całość,
    a przytocznie służy tej analizie krytycznej. (Art. 29. u.1). Inaczej
    mówiąc jeśli zechcę napisać opracowanie nt. współczesne krajobrazy polskie
    w fotografiach internautów Podlasia, to mogę je zilustrować przykładowymi
    fotografiami bez pytania o zgodę ich autorów.

    > że "nadawcą" jest autor wątku?

    Autor wątku (ten któremu postawiono zarzut) nie jest nadawcą
    (przynajmniej technicznie).

    > takiego
    >
    > czy On rozpowszechnia??

    MZ nie.

    > czy powstają kopie??

    Technicznie tylko na docelowym komputerze. Jedyne co mi przychodzi jeszcze
    ewentualnie do głowy to bardzo ogólnie sformułowany Art. 35:
    Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub
    godzić w słuszne interesy twórcy.
    MZ w omawianym przypadku wydaje się, że narusza, ale też art. ten zawarto
    w Oddziale 3 w którym wymieniono co to jest ten dozwolony użytek (nie
    oznacza to, że jeśli czegoś nie wymieniono, to już na 100% nie można).

    Dalej, można by to pewnie jeszcze podciągnąć pod Art.16, gdzie mowa jest o
    rzetelności wykorzystania utworu (ale mam wrażenie, że ustawodawca miał na
    myśli inny przypadek) i prawa autora do nadzoru nad jego wykorzystaniem,
    oraz Art.17: Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje
    wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich
    polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

    Tu się można zastanawiać czy takie linkowanie to jest pole eksploatacji
    utworu. Wydaje się że tak.

    Zerknij jeszcze tu:
    http://www.vagla.pl/skrypts/linki_aspekty_prawne.htm

    Też nie jest to aż tak klarownie zdefiniowane, mimo że to już prawnik :)

    --
    Marcin