  • Data: 2003-12-16 23:44:13
    Temat: Re: Oprogramowanie otrzymane na zasadzie np. pokrewieństwa
    Od: Piotr 'Gerard' Machej <g...@a...eu.org> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Mim@l <m...@a...pl> napisał:
    > Założmy, że robi ona doktorat i pisze pracę. Potrzebny jest jej do tego
    > komputer z np. Windowsem i pakietem Office. Ona ani jednego, ani
    > drugiego nie posiada, ale ja je posiadam (oryginalne).

    Znaczy, nie posiada komputera, czy posiada komputer, ale bez
    Windows i Office?

    > Czy mogę jej
    > legalnie udostepnić kopię Windowsa i Office'a na zasadzie stosunku
    > towarzyskiego (proszę mnie poprawić, jaka powinna być poprawna nazwa -
    > chodzi o przepis wg którego można udostępniać kopie np. płyt z muzyką
    > rodzinie, przyjaciołom, itd.)?

    Przepisy o dozwolonym użytku własnym (bo o to Ci chodzi) nie
    mają zastosowania w przypadku oprogramowania komputerowego.
    Czyli generalnie odpowiedź brzmi - nie, nie możesz.

    > Z góry proszę, by nie
    > pisać: "zainstaluj jej Linuxa", bo nie o to chodzi.

    Czemu? Do zwykłego napisania pracy nie potrzeba wielkiej zgodności
    z Microsoft Office. Rzeczywiście praktycznie dowolna dystrybucja
    Linuksa z dołączonym OpenOffice sprawiłaby się doskonale. A jeśli
    musi oddać pracę w formacie Worda (.doc), to OpenOffice potrafi
    taki dokument wyeksportować.
    Przynajmniej nie byłoby problemów z legalnością i komercyjnym
    wykorzystaniem ;)

    > Interesuje mnie
    > możliwość udostępniania kopii oryginalnego oprogramowania osobom
    > znajomym i ew. kwestia czerpania korzyści z używania tego oprogramowania.

    Możesz ewentualnie pozwolić jej pracować na swoim komputerze
    (ale to może Cię nie zadowolić). Zależnie od licencji konkretnych
    programów możesz też ewentualnie skasować je u siebie i przekazać
    jej oryginalne nośniki, żeby zainstalowała programy u siebie.

    Pozdrawiam,
    Gerard