    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ograniczenie wolności matce przez syna?
    Date: Tue, 22 Nov 2005 01:59:21 +0100

    Dorota Woźniak wrote:
    > Akurat w tym przypadku śmiem twierdzić, ze włąsnie wystosowanie pisma przez
    > matke ze wskazaniem podstawy prawnej zaziała. Wierz mi że to wiem. Nie chce
    > tu rozpisywac całej sytuacji, dlatego rzuciłam w skrócie. Natomiast jak
    > wspomniałąm to jest to co wiem że zadziała.

    > Trzeba. Przestraszy sie. Trenowane i sprawdzone na innej sytuacji w tej
    > rodzinie. Dlatego dalej trzeba iśc tą drogą.

    Hmm, no dobrze, skoro to pomoże, to spróbuję Ci coś podpowiedzieć.

    A zatem, z tego co pisałaś dałoby się wywnioskować, że zadziałać powinno
    powołanie się np. na poniższe przestępstwa:

    -stosowanie przemocy
    (Art. 191. § 1. Kto stosuje przemoc wobec osoby lub groźbę bezprawną w
    celu zmuszenia innej osoby do określonego działania, zaniechania lub
    znoszenia,podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.)

    - zniewaga
    (Art. 216. § 1. Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod
    jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby
    tej dotarła,podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.)

    -znęcanie się nad członkiem rodziny, zagrożone karą pozbawienia wolności
    do lat 5, a przypadku, jeśli stosowane jest szczególne okrucieństwo, to
    do lat 10
    (Art. 207. § 1. Kto znęca się fizycznie lub psychicznie nad osobą
    najbliższą lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym
    stosunku zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą nieporadną
    ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny,
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. Jeżeli czyn określony w § 1 połączony jest ze stosowaniem
    szczególnego okrucieństwa, sprawca
    podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.)

    -bezprawne ukrycie dokumentów, którymi nie ma się prawa rozporządzać.
    (Art. 276. Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub usuwa
    dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2).

    Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu wrażenia, to możesz dodać, że grzywny w
    kodeksie karnym mogą być naprawdę bardzo wysokie (maksymalnie 720
    tysięcy zł, czyli kwoty takie jak np. 5 tysięcy nikogo nie dziwią), a
    ograniczenie wolności może oznaczać np. konieczność szorowania toalet w
    domu starców. Kara pozbawienia wolności, to oczywiście więzienie, ale to
    już pewnie wiesz.

    --
    MArta
    m...@N...pl