    From: "Zenon Z." <z...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odprawa przy zwolnieniach
    Date: Mon, 14 Nov 2005 17:18:44 +0100

    Użytkownik "M L" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:dl5b8d$qjj$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Czy ten staż sumuje się? Np. pracowałem na czas nieokreślony 7 lat,
    > następnie
    > zmieniono umowę za porozumienie na umowę na czas określony i pracowałem
    > na roczną umowę jeden rok i bezpośrednio po niej na roczną, także na czas
    > określony.
    > W sumie 9 lat. Następnie miałem ponad miesiąc przerwy w umowach, po czym
    > zatrudniono
    > mnie na rok z dwutygodniowym okresem wypowiedzenia. Jeżeli pracodawca
    > wcześniej
    > mnie zwolni z powodów zależnych od zakładu pracy to jakie wynagrodzenie
> [...]
    Witam
    Przeczytaj uważnie ten komentarz z "Gazety Prawnej"

    Gazeta Prawna 141/2005 [dodatek: Praca i Podatki] z dnia 21.07.2005
    (str. 6)

    Zasady wypowiadania umów o pracę
    Wypowiedzenie stanowi zwykły sposób rozwiązania umowy o pracę. Trzeba jednak
    pamiętać, że jego zastosowanie wymaga zachowania przez pracodawcę
    określonych warunków formalnych, których zaniedbanie może mieć poważne
    konsekwencje.
    Wypowiedzenie umowy o pracę musi być złożone w formie pisemnej. Zgodnie
    bowiem z art. 30 par. 3 k.p. oświadczenie każdej ze stron stosunku pracy o
    wypowiedzeniu lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno
    nastąpić na piśmie. Forma pisemna nie jest tu jednak zastrzeżona pod rygorem
    nieważności, a jedynie dla celów dowodowych. Oznacza to, że skuteczne będzie
    także i wypowiedzenie złożone ustnie lub w sposób konkludentny, czyli przez
    każde zachowanie pracodawcy ujawniające jego wolę w sposób dostateczny. Musi
    to być jednak zachowanie, które w sposób jednoznaczny wskazuje na wolę
    rozwiązania umowy o pracę, np. wydanie pracownikowi tzw. obiegówki, a
    następnie świadectwa pracy połączone z odmową dopuszczenia tego pracownika
    do pracy. Natomiast nie można uznać za konkludentne rozwiązanie umowy o
    pracę np. zaprzestania wypłacania jednego z zasadniczych składników
    wynagrodzenia za pracę lub polecenia pracownikowi pozostania w domu z powodu
    przestoju wynikającego z braku dostawy surowca do produkcji.
    Skuteczność ustnego wypowiedzenia umowy o pracę potwierdzał także Sąd
    Najwyższy, który w wyroku z 24 marca 1999 r. (I PKN 631/98, OSP 2000/9/128),
    stwierdził, że ustne oświadczenie woli pracodawcy o rozwiązaniu umowy o
    pracę przekazane pracownikowi przez bezpośredniego przełożonego jest
    skuteczne. Takie wypowiedzenie jednak, choć skuteczne i powodujące
    rozwiązanie stosunku pracy, jest wadliwe, co ma istotne znaczenie w razie
    rozpoznawania sprawy przez sąd. W przypadku bowiem zakwestionowania przez
    pracownika wypowiedzenia umowy o pracę i wniesienia przez niego pozwu do
    sądu pracy, sąd uwzględni roszczenie pracownika, a więc uzna wypowiedzenie
    za bezskuteczne, przywróci go do pracy lub zasądzi na jego rzecz
    odszkodowanie. Podobnie byłoby w razie złożenia wypowiedzenia za pomocą
    faksu. Wskazywał na to SN w uchwale z 2 października 2002 r. (III PZP 17/02,
    OSNP 2003/20/481), stwierdzając, że doręczenie pracownikowi za pomocą faksu
    pisma pracodawcy wypowiadającego umowę o pracę jest skuteczne i powoduje
    rozpoczęcie biegu terminu przewidzianego w art. 264 par. 1 k.p., ale stanowi
    naruszenie art. 30 par. 3 k.p.
    PRZYKŁAD
    Adam Z. zatrudniony w Spółce X otrzymał faks od prezesa zarządu, który
    poinformował go, że wypowiada mu umowę o pracę, a okres wypowiedzenia będzie
    trwał 2 tygodnie. Adam Z. po uzyskaniu tej informacji udał się do domu, a od
    następnego dnia przebywał na zwolnieniu lekarskim. Po upływie 2 tygodni
    otrzymał pocztą świadectwo pracy. Wniósł wówczas powództwo do sądu pracy,
    domagając się ustalenia, że umowa nie uległa rozwiązaniu oraz zasądzenia
    odszkodowania, gdyż pracodawca nie wręczył mu wypowiedzenia w formie
    pisemnej. Sąd przyznał mu odszkodowanie, zaś w pozostałej części oddalił
    powództwo.
    RADZIMY
    ! Dla celów dowodowych wypowiedzenie umowy o pracę powinno być złożone
    pracownikowi na piśmie
    ! Przyczyna wypowiedzenia musi być konkretna i prawdziwa
    ! W treści wypowiedzenia powinno być pouczenie o prawie odwołania do sądu
    pracy.
    Podanie przyczyny
    Wypowiedzenie umowy zawartej na czas nieokreślony musi zawierać wskazanie
    przyczyny uzasadniającej jego dokonanie. Wskazanie przyczyny musi być zgodne
    z prawdą oraz konkretne (art. 30 par. 4 k.p.). Nie dotyczy on jednak
    wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony lub na okres próbny.
    Obowiązek ujawnienia przyczyny wypowiedzenia ma na celu umożliwienie
    pracownikowi obrony przed dokonanym wypowiedzeniem przed sądem pracy. Brak
    zaś wskazania konkretnej przyczyny wypowiedzenia może skutkować, w razie
    wniesienia przez pracownika powództwa do sądu pracy, uwzględnieniem tego
    powództwa i uznaniem przez sąd wypowiedzenia za bezskuteczne, przywróceniem
    pracownika do pracy lub zasądzeniem na jego rzecz odszkodowania. Warto
    zatem, przygotowując wypowiedzenie, podać dokładnie, jakie okoliczności były
    podstawą decyzji pracodawcy, tak aby uniknąć zarzutu braku konkretności
    wypowiedzenia.
    Wypowiedzenie będzie konkretne wówczas, gdy zostaną podane okoliczności
    dotyczące danego pracownika, jego zachowania w czasie pracy lub zdarzeń -
    także niezależnych od niego - mających wpływ na decyzję pracodawcy, np.
    reorganizacja działu przedsiębiorstwa i zmiana produkcji.
    Konkretna przyczyna wypowiedzenia powinna być wskazana bezpośrednio w treści
    wypowiedzenia złożonego pracownikowi. Możliwe jest także wskazanie przyczyny
    uzasadniającej wypowiedzenie warunków pracy i płacy w pismach dołączonych do
    tego wypowiedzenia, np. w formie załączników.
    Długość wypowiedzenia
    Dokonując wypowiedzenia umowy, pracodawca musi dokładnie obliczyć długość
    wypowiedzenia. Zasadniczo długość wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na
    czas nieokreślony zależy od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i
    wynosi:
    . 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
    . 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
    . 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
    Okresy te mają charakter bezwzględnie obowiązujący i nie mogą być
    jednostronnie skracane przez pracodawcę. Do stażu pracy, od którego zależy
    długość wypowiedzenia, należy - zgodnie z uchwałą SN z 15 stycznia 2003 r.
    (III PZP 20/02, OSNP 2004/1/4) - zaliczać wszystkie okresy zatrudnienia
    pracownika u tego samego pracodawcy.
    Do okresu zatrudnienia wlicza się też okres zatrudnienia u poprzedniego
    pracodawcy, jeżeli zmiana pracodawcy nastąpiła na zasadach określonych w
    art. 231 k.p., a także w innych przypadkach, gdy z mocy odrębnych przepisów
    nowy pracodawca jest następcą prawnym w stosunkach pracy nawiązanych przez
    pracodawcę poprzednio zatrudniającego tego pracownika. Oznacza to, że okres
    zatrudnienia ulega przedłużeniu, w razie gdy doszło do przejęcia zakładu
    pracy lub jego części przez nowego pracodawcę, a także w sytuacjach gdy w
    przepisach szczególnych przewidziano, iż nowy pracodawca staje się następcą
    prawnym poprzednika. Ma to istotne znaczenie w praktyce, gdyż powoduje
    konieczność stosowania dłuższych okresów wypowiedzenia.
    Pracodawca powinien także w treści wypowiedzenia pouczyć pracownika o
    przysługującym mu prawie wniesienia odwołania do sądu pracy. Brak tego
    pouczenia może stanowić okoliczność usprawiedliwiającą przekroczenie przez
    pracownika terminu do wniesienia odwołania.
    Ryszard Sadlik