  • Data: 2006-08-29 14:30:38
    Temat: Re: Odmowa przyjecie starego sprzetu AGD
    Od: "Tiger" <c...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Po pierwsze, oddanie starego towaru musi nastapic w momencie nabycia
    > nowego, a nie np. po miesiacu czy pół roku.

    Poniewaz ustawa nie reguluje dokladnie terminow, kwestie przeniesienia
    obowiazku utylizacji reguluje przedmiotowosc rzeczowa, czyli fakt dokonania
    transakcji zakupu nowego sprzetu i wynikajace z tego prawo do jednostkowego
    nieodplatnego zbycia sprzetu do utylizacji. Warunek ilosciowy jest okreslony
    w ustawie i jest traktowany, jako prawo, z ktorego klient nie musi korzystac
    w okreslonym terminie (to jest wada ustawy, powinna ona okreslac termin, po
    ktorym klient powinien utylizowac na wlasny koszt - termin graniczny nie
    zostal postawiony).

    Czyli tak to rozumiem:

    - klient (K) kupuje pralke (1) od dystrybutora (D), ktory kupil ja od
    hurtownika (H) a ten od producenta (P).
    - K nabywa prawo do przeniesienia na D obowiazku utylizacji starej pralki
    (2) przy bezplatnym przeniesieniu wlasnosci tejze starej pralki (2) na D.
    - D kupil nowa pralke (1) od H, a wiec nabyl adekwatne prawo w stosunku do
    H, jednak ze wzgledu na kolejnosc sprzedazy nie mogl tego prawa zrealizowac
    w momencie zakupu. Poniewaz ustawa tego nie reguluje, nabyte prawo chce
    zrealizowac w momencie, gdy otrzymuje stara pralke (2) od K, na podstawie
    faktury zakupu pralki (1) zrzuca obowiazek utylizacji i oddaje nieodplatnie
    stara pralke (2) hurtownikowi (H).
    - hurtownik (H) postepuje w ten sam sposob wobec producenta (P) i na nim
    konczy sie lancuszek zrzekania sie obowiazku utylizacji. Taki byl zamysl
    ustawodawcy i tak moim zdaniem nalezy to interpretowac. Efektem tego jest
    sytuacja, w ktorej producent (P) obowiazany jest zutylizowac maksymalnie
    tyle starych pralek, ile nowych pralek sprzedal.

    Pozdrawiam,

    Tiger