  • Data: 2008-03-11 14:09:49
    Temat: Re: Obowiązek sprzedaży komputera z systemem operacyjnym
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

    W wiadomości news:fr61kq$3uu$1@news.wp.pl Abu <a...@w...pl> pisze:

    > wg. mnie jest to w pewnym sensie zmuszenie, bo zawieram zwykłą umowę kupna
    > sprzedaży a potem okazuje się, że muszę jeszcze jakąś licencję akceptować
    > o której wcześniej mowy nie było.
    Teoretycznie powinna być. A jeśli nie było, to ty powinieneś we własnym
    dobrze pojętym interesie zażądać jej okazania przed podjęciem decyzji o
    zakupie (w końcu chcesz chyba wiedzieć co i na jakich warunkach kupujesz.
    Nie winiłbym sprzedawcy samochodu, za niepoinformowanie kupującego, że jak
    nie ma prawa jazdy to nie będzie mógł nowo nabytego auta prowadzić, ani
    sprzedawcy kuchenki gazowej za to, że ktoś kupił takową nie mając przyłącza
    do sieci gazowej i teraz musi dokupić butlę.

    > Tj. było że jest Jakiś tam OS (powiedzmy, że jakiś Windows) ale podczas
    > podpisania umowy (płacenia i odebrania paragonu) nie było o obowiązku
    > akceptacji jakiś dodatkowych licencji (w przypadku sprzętów agd lodówka
    > się nie pyta czy akceptuje jakąś tam dodatkową licencję).
    A w przypadku OSa jest. Po prostu w przypadku procedury sprzedaży różnych
    produktów mogą występować różnice.

    > No i teraz. Ponieważ licencja jest na produkt, który jest ogólnie dostępny
    > w sprzedaży (można kupić bez sprzętu), to wg. mnie jestem w jakieś formie
    > zmuszony do zakupu tego towaru.
    Nie rozumiem - w jaki sposób jesteś zmuszany do zakupu kompa z SO?

    > No bo jak bym mógł np. kopie tego programu (tj. OS) sobie rozpowszechniać
    > jak chcę to OK. Dostałem towar i mogę z nim zrobić co mi się podoba.
    Nie kupujesz kopii tylko egzemplarz, program jest bowiem towarem
    niematerialnym i "kopia" w tradycyjnym rozumieniu tego terminu jest tak samo
    wartościowa jak oryginał (z obrazem np. tak się nie da).
    Jest jeszcze jedna, prawem ujęta różnica. Posiadając legalnie nabyty (czyli
    z uprawnionego źródła) egzemplarz nie naruszasz prawa _karnego_ łamiąc
    postanowienia licencyjne. Licencja jest bowiem całkiem osobną umową cywilną
    i jej łamanie może być ścigane na gruncie prawa cywilnego przez
    zainteresowaną stronę i na jej wniosek.

    --
    Jotte