    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Obowiazek pokazywanie dowodu?
    Date: Sun, 14 Mar 2004 22:58:32 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc252.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Uzytkownik "Lechique" <l...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
    news:16220278921.20040314162644@poczta.onet.pl...

    > 1) Czy gdy zostaniemy przez pana policjanta zatrzymani w sytuacji nie
    > noszacej na sobie znamion przestepstwa - w moim wypadku szedlem sobie
    > po prostu chodnikiem w centrum miasta, w godzinach poludniowych - to
    > czy musimy pokazywac mu dowod? Jesli tak, to na jakiej podstawie - nie
    > ma przeciez obowiazku noszenia w.w. dokumentu.

    Oczywiscie, ze nie masz. Jesli oswiadczysz tak policjantowi, to wówczas
    zapyta Cie o pelne dane i sprawdzi w komputerze nie tylko czy jestes
    poszukiwany, ale równiez czy w ogóle taka osoba istnieje. Jesli faktycznie
    jest jak piszesz i policjant robi typowo prewencyjne legitymowanie, to
    powinno wystarczyc i po kilku minutach sie rozstaniecie, a systemie
    pozostanie slad po Twoim kontakcie z tym policjantem.

    Problem moze sie wygenerowac, jesli bedziesz podejrzewanym o popelnienie
    jakiego wykroczenia o przestepstwa. Nie mówie, ze je popelnisz, ale
    znajdziesz sie w nieodpowiednim miejscu i w nieodpowiednim czasie. Wówczas
    sprawdzenie Twojej tozsamosci na podstawie podanych przez Ciebie danych
    moze sie okazac zbyt malo wiarygodne, a brak mozliwosci ustalenia
    tozsamosci, to jedna z podstaw do zatrzymania nawet na 48 godzin.

    > 2) W opisanej powyzej sytuacji, gdy odmowilem pokazania dowodu (nie
    > mialem go ze soba), policjant zagrozil zatrzymaniem mnie na 48h. Czy
    > mial do tego prawo?

    Napisalem wyzej. Mysle jednak, ze policjant podejrzewal Cie o jakies
    wykroczenie lub przestepstwo. W takiej sytuacji jak najbardziej mógl Cie
    zatrzymac. Jesli nie, to zatrzymanie sensu stricte raczej w rachube nie
    wchodzilo, ale przewiezienie do jednostki policji albo na przyklad do
    jakiejs osoby, która potwierdzila by Twoja tozsamosc w celu ustalenia
    Twoich personaliów jak najbardziej. no ale nie 48 godzin, bo to bylo by
    juz przegiecie moim zdaniem.