  • Data: 2007-11-24 15:05:26
    Temat: Re: OT, było: kontrola...
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:fi9e1e$641$3@inews.gazeta.pl...

    > Jeśli już to chyba w warunkach SWK. Obrona jeśli szarpanie domniemanego
    > złodzieja podchodzi pod bezpośrednią itd. agresję.

    Jeśli to szarpanie dla samego szarpania, to tak. Jeśli próbuje uciec, to
    jest to działanie w warunkach obrony koniecznej, bowiem jest odparciem
    zamachu na dobro chronione prawem - prawo do zatrzymania sprawcy.

    > Czyli OIDP ochroniarz działałby pod wpływem błędu co do kontratypu.
    > Czy jest na sali karnista??

    Tu nie ma co wiele sie zastanawiać, bo przykłady można nawet z prasy
    czerpać. Choćby sprawa, która stała się początkiem dyskusji. Ochrona
    sądziła, ze ma do czynienia z przestępcą i miała jakieś tam podstawy do
    tych przypuszczeń. Podstawy na tyle silne, że przekonały sąd.

    > Ano właśnie. Czyli ochroniarz myśli, że ukradłem, ja wiem, że nie, więc
    > mówię "puszczaj", on mnie przymusza (w warunkach błędu co do kontratypu),
    > ja się szarpię (bo on z naruszeniem normy mnie przymusza), więc wszystko
    > co nam zostaje to prywatny akt oskarżenia.
    > Aczkolwiek nie wiem czy on nie ryzykuje więcej, w przypadku rażącego
    > naruszenia uprawnienia podchodzi chyba pod odpowiedzialność za
    > przekroczenie uprawnień.

    Dokłałdnie, podchodzi pod kodeks karny. bezprawne pozbawienie wolności.