  • Data: 2008-02-10 11:37:10
    Temat: Re: Notariusz -rozdzielność majątkowa, proszę o porady
    Od: causa1980 <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > W takim wypadku, radzę nie korzystać z usług notariusza i przeprowadzić
    > to sądownie.
    > Sprawa wygląda w ten sposób, że na rozdzielność majątkową można się
    > powoływać o ile druga strona umowy została o niej powiadomiona. Czyli jeśli
    > mąż narobi jakieś zobowiązania, a drugiej strony umowy nie powiadomi, że w
    > waszym związku występuje ustrój rozdzielności majątkowej, to i tak możesz
    > mieć kłopoty. Rozdzielność majątkowa wprowadzona postanowieniem sądu jest
    > "mocniejsza", gdyż obowiązuje nawet wtedy, gdy mąż ten fakt ukryje,
    > zaciągając zobowiązanie.

    A z jakiego przepisu wynikają powyższe twierdzenia!?!?!? Zdaje się, że
    oparte tylko na potocznej wiedzy....

    Proszę spojrzeć na stosowne przepisy:

    art. 787 KPC: Tytułowi egzekucyjnemu wydanemu przeciwko osobie
    pozostającej w związku małżeńskim sąd nada klauzulę wykonalności także
    przeciwko jej małżonkowi z ograniczeniem jego odpowiedzialności do
    majątku objętego wspólnością majątkową, jeżeli wierzyciel wykaże
    dokumentem urzędowym lub prywatnym, że stwierdzona tytułem
    egzekucyjnym wierzytelność powstała z czynności prawnej dokonanej za
    zgodą małżonka dłużnika.

    Art. 787(1). KPC: Tytułowi egzekucyjnemu wydanemu przeciwko osobie
    pozostającej w związku małżeńskim sąd nada klauzulę wykonalności
    przeciwko małżonkowi dłużnika z ograniczeniem jego odpowiedzialności
    do przedsiębiorstwa wchodzącego w skład majątku wspólnego małżonków,
    jeżeli wierzyciel wykaże dokumentem urzędowym lub prywatnym, że
    stwierdzona tytułem egzekucyjnym wierzytelność powstała w związku z
    prowadzeniem przedsiębiorstwa.

    Art. 787(2). KPC: Zawarcie umowy majątkowej małżeńskiej nie stanowi
    przeszkody do nadania klauzuli wykonalności według przepisów art. 787
    i art. 7871 oraz prowadzenia na podstawie tak powstałego tytułu
    wykonawczego egzekucji do tych składników, które należałyby do majątku
    wspólnego, gdyby umowy majątkowej nie zawarto. Przepis niniejszy nie
    wyłącza obrony małżonków w drodze powództw przeciwegzekucyjnych,
    jeżeli umowa majątkowa małżeńska była skuteczna wobec wierzyciela.