  • Data: 2005-04-26 14:44:31
    Temat: Re: Nieuczciwy pracodawca - próba wyłudzenia wypłaty
    Od: "wektor" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marek Chmielewski" <m...@p...com> napisał w
    wiadomości news:p9d1k2xt35.ln2@mch.one.pl...
    > Dwa lata temu to znaczy do 1 marca 2003 do 30 kwietnia 2003
    pracowałem w
    > pewnej niewielkiej firmie zatrudniającej ok 30 osób. Firma ta przez
    dwa
    > miesiące mojej pracy nie chciała/potrafiła podpisać ze mną
    papierowej
    > umowy o prace więc po tym czasie zrezygnowałem ze świadczenia pracy
    dla
    > tej firmy. Firma ta nie miała w stosunku do mnie zaległości
    finansowych.

    Czyli została zawarta ustna umowa o pracę, która nie została
    potwierdzona na piśmie.

    > Do dzisiaj nie otrzymałem świadectwa pracy, pita oraz papierowej
    umowy o
    > pracę.

    A jak rozliczyłeś się z Urz. Skarb. za 2003 r.? Trzeba było do
    30.04.2004 r. poinformować Urz. Skarb. o braku PIT-11 od pracodawcy.
    Jeżeli tego nie zrobiłeś, to może warto zrobić, to niezwłocznie, w
    myśl zasady "lepiej późno, niż wcale" (zapytaj na grupie
    "pl.soc.prawo.podatki").
    Ponadto, czy składki ZUS (E,R,Ch,W,Zdr) zostały odprowadzone do ZUS?
    W sprawie niewystawienia świadectwa pracy i niezapłacenia składek ZUS
    trzeba zawiadomić PIP, można jeszcze teraz (sprawa przedawni się po 3
    latach).

    > Natomiast wczoraj dostałem "Ostateczne wezwanie do zapłaty" na kwotę
    > odpowiadającą moim poborom w tej firmie.

    Dlaczego nie reagowałeś na poprzednie wezwania?

    > Nie za bardzo wiem jak mam teraz postąpić.
    > Czy oddać pieniądze ;)?

    Absolutnie nie oddawać pieniędzy, czyli dokonywać darowizny na rzecz
    nieuczciwego byłego pracodawcy. To było wynagrodzenie za Twoją pracę
    wykonywaną na podstawie ustnej umowy o pracę. To ewidentna wina
    pracodawcy, że tej umowy nie potwierdził na pismie.

    > Żądać wydania umowy o pracę, świadectwa pracy oraz pita?

    Tak, wcześniej zwrócić się do PIP o radę i pomoc w załatwieniu. Być
    może wystarczy interwencja PIP, jeżeli nie wystarczy, trzeba wnieść
    pozew do rejonowego sądu pracy w sprawie ustalenia stosunku pracy w
    okresie ...., uregulowania składek ZUS i wydania świadectwa pracy i
    zaświadczeń ZUS RMUA (o odprowadzeniu składek ZUS) oraz zażądać
    tytułem zadośćuczynienia wypłaty jakiegoś odszkodowania (trzeba
    określić kwotę), ponieważ pracując u nieuczciwego pracodawcy, mogłeś
    szukać i podjąć inną stabilną pracę, bez stresu i tych "ostatecznych
    wezwań".

    Pozdrawiam i życzę powodzenia w pozytywnym załatwieniu tej irytującej
    sprawy

    --
    wa