  • Data: 2003-12-26 03:44:23
    Temat: Re: Niekorzystne rozporzadzanie majatkiem?
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:bsfuo0$dfd$9@inews.gazeta.pl

    > Sprzeciw!

    Odrzucony! :)

    > Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez
    > zgody przedstawiciela ustawowego zawierać umowy należące do umów
    > powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego.

    Oczywiście, ale co jest ważną, a co drobną sprawą życiową?
    Czy to będzie zakup rolki papieru czy opłata czynszu?
    Najważniejszą sprawą życiową jest zapewnienie godnego
    bytu, a to jest ściśle związane z *rozsądnym* rozporządzaniem
    dochodami_majątkiem. Dlatego też jest to *głównym obowiązkiem*
    prawnie ustanowionego opiekuna. Jak już pisałem, ma on obowiązek
    corocznego sprawozdania dla Sądu z tego zarządzania.

    > (art. 20 kc). Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może
    > bez zgody przedstawiciela ustawowego rozporządzać swoim zarobkiem,
    > chyba że sąd opiekuńczy z ważnych powodów inaczej postanowi. (art. 21)
    > Tak więc jeśli na rachunku będą środki z jej zarobku, to może ona w
    > ważny sposób rozporządzać tym mieniem.

    Zapominasz, że to *prawnie ustanowiony opiekun* jest
    "panem życia" takiej osoby. To on ostatecznie decyduje co jest
    *ważną, a co drobną* sprawą życiową tej osoby. To on
    otrzymuje od Sądu "glejt" który upoważnia go do reprezentowania
    przed wszelkimi urzędami (w tym i bankami) "interesów"
    podopiecznego.
    Masz rację co do, cytuję:

    > Tak więc jeśli na rachunku będą środki z jej zarobku, to może ona w
    > ważny sposób rozporządzać tym mieniem.

    Owszem, ale "prawdziwy" (czytaj. uczciwy_oddany sprawie) opiekun powinien
    uniemożliwić dostęp do tych rachunków. Ma na to oręż w postaci
    odpowiednich
    uprawnień nadanych przez Sąd z klauzulą natychmiastowej wykonalności.
    Okazuje się jednak, że jeszcze osoba ta nie ma ustanowionego kuratora. :(

    > W praktyce zdarza się to nagminnie w Domach Pomocy Społecznej, gdzie
    > środki finansowe pensjonariuszy są przechowywane na książeczkach
    > oszczędnościowych. Część z pensjonariuszy jest ubezwłasnowolnionych, a
    > jednak nikt nie ściąga opiekuna tylko po to, by wybrał 5 zł na
    > papierosy.

    Ależ "to inna bajka"!. Tam ludzie w pełni praw nie mogą
    rozporządzać swoimi dochodami w dowolny sposób. Np.
    świadczenia z ZUS'u listonosz zdaje hurtem w sekretariacie,
    a większość pensjonariuszy otrzymuje tylko "wypiski".
    Pieniądze te są *nieprawnie* przetrzymywane są przez
    personel (dyrekcję?) tych domów.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Siła kobiet nie tkwi w tym co mówią,