    From: "diok" <d...@d...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Należność za FV - co zrobić jak nie płacą :-(
    Date: Sat, 29 Mar 2008 22:40:25 +0100

    Użytkownik "Piotr " <u...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:fs0u6a$ocp$1@inews.gazeta.pl...
    > Oczywiście ze wysyłam już mam wszystko przygotowane.

    Witam ponownie,

    Na początek chciałem wyjaśnić, że nie jestem prawnikiem. Jestem laikiem
    który sam kiedyś znalazł się w sytuacji podbnej do Twojej i sam
    potrzebował pomocy. I tę pomoc kiedyś na tej grupie dyskuzyjnej
    otrzymałem, m.in. od Liwusza. Jeszcze raz dziękuję.
    Zdecydowałem się napisać i spróbować Ci pomóc, ponieważ jakieś tam
    doświadczenie mam - wygraną sprawę w sądzie za sobą a poza tym uznałem
    (nie wiem czy słusznie), że potrzebujesz aby któś "poprowadził Cię za
    rękę" (ja kiedyś tego potrzebowałem). Jednak po tym co dzisiaj napiszę
    musisz też wziąć pod uwagę ewentualne głosy kryryki które się tutaj
    pojawią.

    > Właśnie jakbyś mógł w kilku zdaniach opisać jak ma taki pozew wygląda
    > z góry
    > bardzo Ci dziękuje!

    Co do formy musi wyglądać dokładnie tak jak ten:
    http://wrzucacz.pl/file/6751206822263
    Formularze można chyba pobrać w sądzie. Sąd dopuszcza też wydruk
    komputerowy, jeżeli w formularzu nic nie zostało zmienione (kolumny też
    chyba nie mogą być poprzesuwane). Ja swój pozew wydrukowałem i wszystko
    było ok.

    > Czy mozna do sadu zglosic dokumenty samemu? poprostu zanieść?

    Oczywiście, że tak. Opłatę też możesz uiścić na miejscu w kasie sądu. Ja
    wolałem przelew i list polecony bo do sądu mam kawałek drogi.

    Legenda do pozwu:
    rubryka 1: suma kwot brutto z faktur, ta sama kwota którą wymieniłeś w
    wezwaniu do zapłaty.
    rubryka 2: po 15 kwietnia zmieniają siedzibę - będą na innej ulicy
    rubryka 6.2: - żądana kwota - identyczna jak w poz. nr 1
    - okres od: data terminu płatności z faktur(y)
    rubryka 7: kwotę wpiszesz taką jaką uiścisz w kasie sądu (na jaką się
    zdecydujesz - o tym niżej)
    rubryka 9: pozmieniasz sobie jak będziesz uważał
    rubryka 10.1 i 10.2: ja miałem tylko takie dowody i sąd wydał nakaz
    zapłaty w postępowaniu uproszczonym upominawczym. Jak radzili Koledzy w
    tym wątku, możesz przedstawić fakturę z oryginalnym podpisem pozwanego -
    może wtedy będzie w nakazowym.
    rubryka 10.3: proszę o opinię innych z tego forum. Ja bym tak napisał,
    ale nie mam wiedzy ani doświadczenia.
    rubryka 10.4: jeżeli na fakturze jako sposób zapłaty jest wskazany
    "przelew" i jest podany Twój numer konta, to możesz załączyć taki dowód.
    Ja tego nie zrobiłem (dłużnika pozywałem po długim okresie czasu i mój
    wyciąg z kąta byłby bardzo długi) i nakaz dostałem ale tylko w
    upominawczym;) Jeżeli masz konto interetowe i zrobisz wydruk, to pisze
    na nim, że to dokument elektroniczy i nie wymaga pieczątki ani podpisu.

    Może jeszcze jeden dowód - umowa o której napisałem w uzasadnieniu -
    jeżeli istnieje. I tak samo jak z fakturami radzili Koledzy może być w
    oryginale - wtedy będzie większa szansa na nakazowy.

    Pozew drukujesz w dwóch egzemplarzach, na obu własnoręcznie się
    podpisujesz. Wszystkie dowody załączasz w dwóch ewzemplarzach. Jeżeli
    nie ma wśród nich oryginału, to na obu kserach piszesz (na każdej
    kartce) "Potwierdzam za zgodność z oryginałem" i się podpisujesz.

    > A tym mi jak radzisz? ktory jest powiedzmy bardziej skuteczny i co
    > wiazaloby
    > sie z trybem upominawczym dla mnie finansowo?

    Napisałem o nakazowy. Jeżeli masz kasę żeby wydać, to możesz od razu
    zapłacić jak za upominawczy, wtedy zrobisz na złość dłużnikowi, bo
    ostatecznie to on zapłaci. Jeżeli zapłacisz więcej a sąd uzna, że
    nakazowy i że zapłaciłeś za dużo, to odda. Jeżeli uzna, że nakazowy i że
    opłata jest odpowiednia, to i tak zapłaci ją dłużnik. A jeżeli uzna, że
    upominawczy, to nie będzie Cię o tym informował i wzywał do uzupełnienia
    opłaty (a Ty nie będziesz misiał dodakowo czekać i pisać pism
    procesowych), tylko od razu wyda wyrok.
    Sprawa z tą opłatą nie jest taka jasna, chyba Liwusz kidyś o tym
    piszał - nawet jeżeli sąd wyda w nakazowym to może zażądać normalnej
    opłaty a nie obniżonej. I dlatego lepiej dla świętego spokoju od razu
    zapłacić więcej, niż się potem użerać, albo od razu powołać się w pozwie
    na jakiś konkretny przepis. Nigdy się tym nie interesowałem, ponieważ ja
    mam sporo dłużników ale drobnych ( w obu trybach taka sama opłata - 30
    zł). Jeżeli chcesz zapłacić mniej to musisz sobie poszukać na tym forum
    albo dopytać o to innych.
    Postępowanie w trybie uproszczonym - bez obecności stron (Ciebie i
    dłużnika).
    Różnice między uproszczonym nakazowym a uproszczonym upominawczym -
    dokładnie nie wiem jakie są. W efekcie obu i tak i tak dostaniesz nakaz
    zapłaty a o to chodzi. Jeżeli dłużni się odwoła w nakazowym, to będzie
    musiał uiścić opłatę sądową w wysokości 3/4 opłaty. Innych różnic nie
    znam, też dokładnie nie dowiedziałem się na tm forum a to co znalazłem
    na WWW nie było dla mnie jasne. Mi sąd wydał wyrok w upominawczym i to
    mi w zupełności wystarczy. Moje wszystkie sprawy są proste i bezsporne,
    dłużnik wiął towar, podpisał fakturę i nie zapłacił - nie obawiam się,
    że ktokolwiek się odwoła.

    Jak sąd wyda wyrok - nakaz zapłaty, to wyśle go Tobie i dłużnikowi
    listem poleconym. Dłużnika wezwie do tego aby w ciągu dwóch tygodni od
    dnia otrzymania nakazu zaplaty zapłacił Ci lub odwołał się do tutejszego
    sądu. Jeżeli odwołanie do sądu nie wpłynie, to wyrok się uprawomocni i
    sąd z urzędu (sam od siebie) wyda klauzulę wykonalności i wyśle Ci ją
    listem poleconym. Jeżeli dłużnik do tego czasu nie zapłaci (kwoty
    głównej, kosztów sądowych i odsetek ustawowych od kwoty głównej), to z
    nakazem zapłaty i klauzulą wykonalności idziesz do komornika - możesz
    wybrać sobie dowolnego.

    > pzdr.
    > P.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia,