  • Date: Fri, 30 Sep 2005 00:14:44 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Naklejka licencyjna na laptopie.

    Dnia 29/09/2005 15:31, Krzysiek wrote :

    > To ze wyblaknie - to niewazne. Musisz miec dowod zakupu...
    >
    > Takie mamy chore prawo..

    Nieprawda. Przepis art. 278 § 2 i 1 kk penalizuje przestępstwo
    "uzyskania programu komputerowego bez zgody osoby uprawnionej". A zatem,
    abstrahując od zasady domniemania niewinności, aby skutecznie się
    obronić należy posiadać jakikolwiek dowód legalnego nabycia programu.
    Dowodem takim może być:
    - instrukcja obsługi;
    - oryginalny nośnik;
    - zeznania świadków etc.

    Stwierdzenie, że musi być koniecznie dowód zakupu jest niepoparte żadnym
    przepisem prawa karnego.
    Odrębną kwestią są zapisy licencyjne Microsoftu, ich interpretacja przez
    przedstawicieli tej firmy oraz ich zgodność z obowiązującym prawem. Na
    szczęście jednak samo złamanie licencji ścigane być może wyłącznie w
    drodze postępowania cywilnego -- a nie jest mi znana sprawa cywilna w
    której Microsoft pozwał klienta o złamanie warunków licencji.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have