    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 2 Nov 2013 13:03:06 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Nagrywanie rozpraw sądowych

    On Sat, 2 Nov 2013, Sonn wrote:

> [...]
    [...]
    > W znakomitej większości sądów nagrywanie to zwykła fikcja z uwagi na brak
    > sprzętu lub odpowiedniego przeszkolenia personelu.
    > Po prostu nie ma na to pieniędzy.
    > Tak więc Kwiatkowski, który chwalił się wprowadzeniem nagrywania rozpraw

    Nie wiem czy nie mamy tu pomieszania dwu pojęć: czy przez "odmówienie
    prawa do nagrywania" rozumieć należy, że sąd nie pozwolił stronie
    aby ONA SAMA nagrywała (odpada wtedy komplet Twoich zarzutów),
    czy sąd odmówił stronie "prawa do obowiązku nagrywania przez sąd".

    Z tego opisu:
    http://blogopinia24.pl/polityka/823-obywatel-walczy-
    onjawno-rozpraw
    ...wychodzi mi, że idzie o to pierwsze.
    Sąd nie potrzebuje sprzętu, nie potrzebuje "przeszkolenia personelu",
    nie potrzebuje *NIC*!
    Bardzo dosłownie nic - wystarczy, że się nie wtrąci w fakt nagrywania.

    Oczywiście, skutkuje to niesymetrią dowodową - dowód z nagrania
    jest w posiadaniu sporządzającego, w razie stanu niekorzystnego dla
    niego może "się skasować przypadkiem (sam)", ale w końcu jeśli ma służyć
    stronie, to obie strony mają równe szanse, a nie chodzi o jakieś
    niewyobrażalne koszty przy których brak symetrii mógłby uchodzić
    za naruszenie sprawiedliwości.

    Przymus nagrywania przez sąd to osobna sprawa :)
    Zauważ, że nawet przy takim przymusie nie widać powodu aby ZABRANIAĆ
    wykonywania oddzielnych nagrań przez strony!

    pzdr, Gotfryd