    From: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Montaż elektryki
    Date: Wed, 18 Nov 2009 22:04:09 +0100

    news:hdue37$4tt$1@news.interia.pl...
    > Witam,
    >
    > do jakich usług elektrycznych trzeba mieć osobne uprawnienia, a do
    > jakich nie? Czy montaż kabelków 230V i gniazdek itp. wymaga już
    > uprawnień? W jakim zakresie i przez kogo jest to kontrolowane?

    Do projektowania instalacji elektrycznych trzeba mieć uprawnienia BUDOWLANE
    w branży elektrycznej i przynależeć do właściwej terytorialenie Okręgowej
    Izby Inżynierów Budownictwa.

    Odpowiadając na Twoje Pytanie: za stan instalacji elektrycznej w lokalu
    mieszkalnym odpowiada właściciel lokalu lub właściciel instalacji (z reguły
    jest to właściciel budynku). Aby wykonać jakąkolwiek przeróbkę instalacji
    elektrycznej w mieszkaniu i być w zgodzie z prawem należy zgodnie z prawem
    budowlanym (bodajże art od 28 do 32 ale głowy nie dam bo piszę z ppamięci)
    złożyć zgłoszenie budowy w odpowiednim urzędzie (starostwo lub urząd
    miasta). Aby takie zgłoszenie przeszło, musisz załączyć zgodę właściciela
    budynku (jeżeli jest właścicielem instalacji) i projekt wykonany przez
    uprawnionego projektanta. W takiej procedurze urząd wyda dziennik budowy i
    taki dziennik może prowadzić posiadacz kolejnych uprawnień - kierownik
    budowy z uprawnieniami branży elektrycznej (on również przynależy do w/w
    izby). Wykonastwo prac może prowadzić osoba posiadająca uprawnienia
    elektryczne w grupie E (eksploatacja), a protokół odbioru wystawić osoba
    posiadająca uprawnienia elektryczne w grupie D (dozór).
    Tak to wygląda zgodnie z prawem i dotyczy nawet przeróbki metrowego odcinka
    przewodu w mieszkaniu.
    W lokalu własnościowym (hipotecznym) lub domu jednorodzinnym zazwyczaj
    właścicielem instalacji jest właściciel lokalu lub domku. Zakłady
    energetyczne podchodzą z reguy do sprawy tak że aby podłączyć do sieci
    isntalację domku lub mieszkania wytarcza im oświadczenie uprawnionego do
    odbiorów elektryka (uprawnienia grupa D) w którym bierze on odpowiedzialność
    za stan instalacji. To energetyka.
    Odbiór budowlany przy budowie lub modyfikacjach wg procedury opisanej
    powyżej wymaga projektu i odbioru potwierdzonego protokołem.

    Ludzie zazwyczaj nie zdają sobie sprawy z takich wymagań prawnych i
    przerabiają swoje instalacje jak chcą i kiedy chcą. Tym samym łamią
    wymagania ustawy Prawo Budowlane czyli chyba popełniają przestępstwo (lub
    wykroczenie) podlegające conajmniej karze grzywny. Wychodzi to zazwyczaj
    przy jakimś nieszczęściu: śmiertelnym porażeniu lub pożarze. Gdy okazuje się
    że instalacja była przerabiana bez wymaganych uzgodnień ubezpieczyciele
    odmawiają wypłaty odszkodowań, sprawą zaczyna się interesować prokuratura
    itd..

    Uprawnienia nie są wymagane jedynie przy pracy z napięciem bezpiecznym: do
    24 V 50mA i 12V w przypadku prac na okrętach podwodnych.

    Powyższe dotyczy także innych instalacji niebezpiecznych w szczególności
    gazowych. Wtedy do projektowania i kierowania pracami wymagane są
    uprawnienia budowlane w specjalności instalacji sanitarnych a do wykonawstwa
    i odbioru uprawnienia gazowe odpowiednio w grupie E i D.
    --
    Jackare