    From: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Moher na pasach
    Date: Sun, 19 Feb 2006 14:26:48 +0100

    Użytkownik "W...@w...pl" <w...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:dt98r7$6fl$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Pieszy ma pierwszeństwo na przejściu, a nie na chodniku! Wtargnięcie na
    > przejście jest zabronione. Jeśli pieszego na przejściu jeszcze nie ma, nie
    > ma mowy o pierwszeństwie - a czym jest ustąpienie pierwszeństwa, doczytaj
    > sobie w ustawie w art.2 pkt.23
    >
    > Prawo o ruchu drogowym...

    Biorąc pod uwagę, że droga, to jest ulica wraz z poboczem/chodnikiem to
    różnie może być. Jeśli piesi stoją przy znaku "przejście dla pieszych", to
    może być to potraktowane tak jakby na przejściu byli. I oczywiście prawo
    penaltyzuje wskakiwanie w ostatniej chwili pod samochód, to wcale nie
    oznacza, że pieszy nie może wejść na przejście, bo jedzie samochód. Jeśli
    samochód jest w takiej odległości, że jest w stanie się bezpiecznie
    zatrzymać, to pieszy ma jak najbardziej prawo wejść na pasy.

    > Art. 13.
    > 1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany
    > zachować
    > szczególną ostrożność

    No popatrz, to tak samo jak kierowca, zbliżając się do przejścia dla
    pieszych.

    > Art. 2.
    > Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    > 11) przejście dla pieszych - powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub
    > torowiska
    > przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczoną odpowiednimi
    > znakami drogowymi;

    No właśnie. Jeśli znak znajdujący się na chodniku jest znakiem drogowym,
    pomimo, że znajduje się na chodniku, to równie dobrze pieszy stojący na
    chodniku przy znaku drogowym, może być na przejściu dla pieszych.

    > Art. 14.
    > Zabrania się:
    > 1) wchodzenia na jezdnię:
    > a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla
    > pieszych,
    > b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
    > 2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
    > 3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby
    > podczas
    > przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
    > 4) przebiegania przez jezdnię;

    No i? To, że pieszemu zabrania się wejścia przed nadjeżdżający pojazd,
    nie oznacza jeszcze, że ten pojazd ma pierwszeństwo. To jest swoiste BHP na
    drodze, "Nie licz na innych, licz na siebie". Jak już mówiłem jest wiele
    przypadków, gdy obie osoby biorące udział w stłuczce dostają mandat. Tak
    samo jest tutaj, pomimo, że pieszy nie może wtargnąć pod nadjeżdżający
    pojazd, to kierowca ma przy zbliżaniu się do przejścia ma zachować
    szczególną ostrożność. Czyli ma jechać tak, aby licząc się z tym, że ktoś
    może wtargnąć na drogę zdążył zareagować na tą sytuację.