    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mienie już nie zabużańskie.
    Date: Mon, 29 Dec 2008 21:25:16 +0100

    Użytkownik "Dominik Mirowski" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:gja68q$86v$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Czyli prawo własności jest ale nie za bardzo wiadomo do czego :). Jak to
    > ugryźć ?

    Czyli jak rozumiem potrzebne były by mapki geodezyjne z przed wojny. Jeśli
    ich nie ma w polskich urzędach, to moim zdaniem należało by się zwrócić do
    ukraińskiego urzędu będącego odpowiednikiem naszego wydziału geodezji.
    Domyślam się, że stosowne mapki oraz księgi wieczyste najpewniej zostały
    przez te organy "zabezpieczone" w związku z utworzeniem Republiki
    Ukraińskiej. Ja bym sugerował pismo do polskiej Ambasady na Ukrainie z
    prośbą o udzielenie Wam pomocy w tej materii. Ksiąg wieczystych do tych
    terenów poszukiwałbym w archiwach sądowych we Lwowie, bo to było chyba w
    ich okręgu.

    Inna zupełnie sprawa, to stan prawny takiej nieruchomości. W mojej ocenie
    ważne jest, jak te zagadnienia normowały przepisy Ukrainy czy ZSRR (bo nie
    wiem co się na Ukrainie stosowało) w okresie od 1945 do 1951 roku. Jeśli na
    mocy tamtejszych przepisów pozbawiono Twoich przodków prawa własności do
    tych terenów, to w mojej ocenie fakt, iż później tereny te znalazły się na
    terytorium RP faktu tego nie zmienia. Nie jesteście juz właścicielami tych
    terenów, a jedynie możecie na zasadach ogólnych dochodzić odszkodowania do
    Ukrainy czy Rosji - co jak wiadomo generalnie nie ma sensu większego.