    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Materiał z tv
    Date: Wed, 18 Jul 2018 11:26:59 +0200
    <pike3k$96h$1@node1.news.atman.pl>
    <5b4dc490$0$614$65785112@news.neostrada.pl>
    <pikidr$ddf$1@node1.news.atman.pl>
    <qrtirt3tvwq3.137uloz0wzb0k$.dlg@40tude.net>
    <pikmck$tlj$2@node2.news.atman.pl>
    <exxhpjly95yl.1tuurh8sss1e5$.dlg@40tude.net>
    <pikmk4$tsk$1@node2.news.atman.pl>
    <15jzwj1o8aa4k$.uot0xejtac22.dlg@40tude.net>
    <pimqjm$iur$1@node1.news.atman.pl>
    <19umemhb430em.ikxld6lvpb9$.dlg@40tude.net>
    <pimvri$o23$1@node1.news.atman.pl>
    <g331h6e79xf0$.b08ptt9ezzqo.dlg@40tude.net>

    W dniu 2018-07-18 o 11:17, Olin pisze:

    > Euro jest w 19 państwach, ale żaden inny nie miał aż takich kłopotów.

    Trudno, aby wszystkie państwa miały kłopoty takie same. Skoro Euro jest
    dostosowane choćby stopami procentowymi do gospodarki Niemiec, to nic
    dziwnego, że będzie działać na korzyść Niemiec, a na niekorzyść takiej
    Grecji.

    > One
    > są w krajach, które się głupią rządzą. UE nie gwarantuje, że mąż nie
    > zacznie pić, a żona puszczać, co jest bardzo na rękę Putinowi.

    I dlatego nierozsądne jest, aby mąż-alkoholik pracował w sklepie
    monopolowym. Tak samo jak nierozsądne jest, aby kraje o gospodarkach w
    różnych cyklach miały taką samą walutę.

    Euro jest projektem stricte politycznym i już z tego powodu widać tego
    błędy. Wspólną walutę można wprowadzać na "optymalnym obszarze
    walutowym", który nie wyznacza się politycznie.

    Ponadto jaka jest zaleta Euro? Większość, o których słyszałem, jest
    nieistotna. Bo jeśli słyszę, że nie trzeba używać kalkulatora do
    przeliczeń, to wywołuje to tylko u mnie śmiech. Z kolei brak ryzyka
    zmiany kursu walutowego to nie zaleta, tylko wada - tak samo jak zbicie
    gorączki nie spowoduje wyleczenia, a czasem może doprowadzić do
    zwiększenia choroby - tak samo zmiany kursów walut są potrzebne właśnie
    z tego powodu, aby pieniądze w ślad za tymi zmianami szły w sposób
    racjonalny. Jeśli jakieś państwo prowadzi złą politykę, to osłabienie
    kursu waluty na rynkach jest nie tylko zrozumiałe, ale i wskazane.
    Pozbawienie państwa negatywnych konsekwencji swoich działań jest złe,
    tak samo jak złe byłoby pozbawienie ludzi bólu po uderzeniu się
    młotkiem, z utopijnym marzeniem, że po co ból, wystarczy nauczyć się
    obsługiwać młotek, a jak ktoś nie umie, to "się Putin cieszy".

    --
    Liwiusz