    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legitymowanie przez "władzę"
    Date: Wed, 23 Apr 2003 21:04:09 +0200

    Teoretycznie policjant po cywilnemu ma obowiązek okazać legitymację bez
    jakiegokolwiek wezwania w chwili, gdy przystępuje do czynności. W praktyce
    różnie z tym bywa. Czasem nie ma możliwości, a czasem policjant "zapomni".
    Moim zdaniem, jeśli faktycznie z pozostałych opisanych przez Ciebie
    okoliczności wynika, że to jednak policjanci, to doradzałbym wykonanie ich
    poleceń, a następnie już na spokojnie i po przeanalizowaniu zdarzenia
    złożenie skargi.

    W praktyce opisany przez Ciebie sposób bywa bardzo rzadko stosowany przez
    policjantów po cywilnemu. Skoro już zdecydowali się na podobny krok, to
    najprawdopodobniej podejrzewają naprawdę poważną sprawę. Wówczas, jeśli
    zaczniesz "cwaniakować", albo zgoła się z nimi szarpać, możliwe jest
    wszystko, z użyciem broni włącznie. Ja wiem, że nieokazując legitymacji oni
    nie są całkiem w porządku, ale po pierwsze raczej ciężko Ci to będzie
    udowodnić, a po za tym rany postrzałowe trudno się goją. Czy zależy Ci na
    tym, żeby napisali Ci na pomniku, że zginąłeś w wyniku pomyłki?