    From: VB <n...@p...ed>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalnosc nagrania wideo
    Date: Thu, 2 Sep 2004 11:27:07 +0200

    Dnia 2-9-2004 o godzinie 4:08, Marcin Debowski napisal(a):

    > Większość materiałów z DVD ma jakość wątpliwą lub niższą i MSZ kompletnie
    > mija się z celem takiej pracy używanie tych materiałów.

    Znalazlem kilka nadajacych sie do moich celow fragmentow. Choc moze
    juz pozostanmy przy trailerach (DVD uwzglednilem tylko w razie jakby
    nie bylo szans z trailerami). Taki trailer trwa niecale dwie minuty,
    zajmuje blisko 70MB i ma rozdzielczosc 1280x720, kompresja DivX 5.x.
    Przy takim sloniowym bitrate ciezko znalezc jakiekolwiek slady
    kompresji stratnej, a juz przeskalowanie do jakiejs ludzkiej
    rozdzielczosci daje material praktycznie idealny. Film z kamery
    cyforwej tez jest skompresowany stratnie kompresorem DV a i
    rozdzielczosc dalece nizsza od ww.

    > MZ art. 27 Prawa Autorskiego:
    > "Instytucje naukowe i oświatowe mogą, w celach dydaktycznych lub
    > prowadzenia własnych badań, korzystać z opublikowanych utworów w oryginale
    > i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów
    > opublikowanego utworu."
    >
    > daje Ci taką mozliwość, ale pewności nie mam, bo to troszeczkę jednak inny
    > przypadek. Jeśli miałbym tu cos doradzić to każda uczelnia ma prawnika i w
    > czym jak w czym, ale w takich rzeczach orientowac się powinien. Niech ci
    > promotor załatwi u niego wizytę.

    W razie jak nic nie zalatwie i ktos bedzie robil problemy sprobuje sie
    podeprzec tym artykulem. Na umawianie sie niestety juz za pozno,
    terminy gonia coraz bardziej ;)

    > Alternatywnie, zwróć się bezpośrednio o
    > zgodę do wytwórcy "trailera" - nie sądzę aby miał cokolwiek przeciwko bo
    > to w końcu forma reklamy.

    Tak zrobie. Cala rzecz polega na tym ze tez nie sadze zeby ktos mial
    cos przeciwko, ale jednak taka praca to cos "oficjalnego" i dobrze
    jednak miec zgode kogo trzeba.

    > Ale serio, przemyśl uzycie nieskompresowanego źródła (ile może kosztować
    > 30 min usług wideoofilmowania?) bo dla mnie będzie to poważny błąd
    > merytoryczny :)

    Powiem tak. W pracy jest tez dzial na temat powszechnie mylonych pojec
    jak kompresja stratna, bezstratna i jej brak, kodeki, filtry, formaty
    i pare innych :) I tak wlasnie materialu nieskompresowanego w
    przyrodzie praktycznie nie uswiadczysz (jedna klatka w rozdzielczosci
    PAL w RGB zajmuje cos 1.3MB AFAIR, sekunda wiec 25x tyle), co najwyzej
    kompresja bezstratna a DV raz ze jest stratny to jeszcze tracisz
    informacje o kolorach (4:1:1).
    Zreszta nie bylby to IMO blad merytoryczny, bo chodzi o to na ile
    dobrze kompresor odda to co w materiale zrodlowym. Slady innej
    kompresji co najwyzej utrudnia pozniejsze porownanie wynikow.
    Ale to juz NTG.

    Dzieki za pomoc, sprobuje sie skontaktowac z wytwornia.

    --
    pozdrawiam
    Pawel