  • From: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kupno działki w trakcie podziału
    Date: Wed, 9 May 2007 23:32:49 +0200

    Użytkownik "Laik" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:f1s9ub$tbo$1@news.onet.pl...

    > No rozmawiałem z właścicielem, i w ostatniej spisanej umowie zastrzegłem,
    > ze do poniedziałku mogę spisac aneks o zmienie terminu płatności. Jednak
    > właściciel nie zgadza się na płatnośc w okolicy siernia-września czyli
    > wtedy, gdy zostanie wydzielona i zatwierdzona działka, a ja nie mogę
    > zapłacić za działkę, której jeszcze nie ma (chyba).

    wyjście najtańsze: Spisz ze sprzedającym umowę, w której wypłacasz mu
    zaliczkę, z przyżeczeniem wydzielenia dla Ciebie działki gruntu wg mapy
    dołączonej do umowy przedwstępnej. Potwierdźcie notarialnie podpisy na
    umowie przedwstępnej i załączniku.

    > Z tego co sie dowiedziałem to notariusz moze jednie zatwierdzić umowę w
    > której mowa o udziale, poniewż nie ma mozliwości kupna czegoś co nie jest
    > jeszcze zatwierdzone przez gminę - proszę mnie poprawić bo nie wiem czy to
    > do końca prawda.

    Można ewentualnie kupić ten udział procentowo w niepodzielonej działce
    gruntu z zapisem, że sprzedający w terminie do dnia xxx, zobowiązuje się do
    wydzielenia z danej działki gruntu działki o położeniu wg załączonego planu,
    lub odkupienia z powrotem udziału w przypadku, gdyby podział ten był
    niemożliwy, pod rygorem egzekucji z aktu na podst. art. 777 k.p.c.
    Jednakże głowy nie dam, czy jakiś notariusz na to pójdzie - nie
    widziałem jeszcze aktu, w którym załącznikiem do niego byłby plan powiązany
    z treścią w akcie. A jeśli nawet było by to możliwe, to czeka was ponowna
    opłata notarialna za podział tej dużej działki gruntu liczona od wartości
    całej (tej dużej działki), i ponowne opłaty za wpisy do Kw i wydzielenie tej
    mniejszej działki do nowej Kw. Czyli za same wnioski sądowe zapłacił być
    ekstra około 460 zł + 2x po 244 zł za sporządzenie tych wniosków. Dodaj do
    tego sporą opłatę za wydzielenie tych waszych udziałów. Naprawdę Ci tak na
    tej ziemi zależy, że chcesz wywalić lekko licząc kilka tysięcy więcej na
    notariusza?

    > I jeszcze jedno pytanie - a może wystarczy coś co się zdaje się nazywa
    > "wstępnym zatwierdzeniem podziału"?

    Nie wystarczy, decyzja musi być ostateczna.

    Powiem tak, w sporządzonej własnoręcznie umowie możecie sobie wpisać, co
    wam ślina na język przyniesie, notariusz potwierdzi podpisy i szafa gra, ale
    musisz mieć zaufanie do sprzedającego, bo może to się skńczyć latami w
    sądzie, o ile sprzedający odwali Ci jakiś numer.