    From: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Konkubinat
    Date: Fri, 17 Oct 2003 01:41:24 +0200
    Sender: w...@p...onet.pl@chello062179018066.chello.pl

    Dnia 2003-10-16 19:08 lablador napisał(a):

    >Zachowek to nie idiotyzm. Chroni interesy nalblizszych. Znacznie mniej
    >korzystny jest system rezerwy (wystepujacy np. w prawie francuskim) gdzie
    >spadek dzieli sie na czesc rozrzadzalna, ktora swobodnie spadkodawca moze
    >dysponowac i nierozrzadzalna, ktora zawsze przypada okreslonym osobom
    >(bliskim). Tak wiec zachowek nie jest az takim "zlem"

    Nie kłócę się w tej materji. Po prostu wiem, że nawet jeśli ktoś
    zostanie pominięty w testamencie, to coś tam mu się należy. Co jest nie
    tyle kretynizmem, co nieuszanowaniem woli zmarłego.

    >Nie bardzo rozumiem co masz na mysli. Odziedzicza taka czesc jak przypadnie
    >im w testamencie. Dlaczego rodzice (chyba chodzi Ci o rodzicow spadkodawcy)
    >mieliby dziedziczyc obok dzieci jesli nie zostana powolani w testamencie?
    >Przy dziedziczeniu ustawowym rowniez nie dojda do dziedziczenia rodzice
    >skoro pierwsza grupa (tutaj dzieci) przyjma spadek.

    Mimo wszystko, uważam, że zachówek jest zły. Majątek powinien dostać
    ten, kto zasłużył, a nie ten, kto jest spokrewniony ze spadkodawcą. Tym
    niemniej, o tym, kto zasłużył decyduje spadkodawca, bo to jego pieniądze.

    Zakładamy, że wyjdzie.
    - Szwejk

    --
    www.republika.pl/portfoljo (o mnie)
    www.wielkawojna.prv.pl (1914-18)

    Ceterum censeo Carthaginem esse delendam! (Cato)