  • Data: 2008-07-08 16:54:34
    Temat: Re: Kilka pytan o testament...
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Zajawka" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:g4tq8v$7if$1@news.onet.pl...
    > Witam!
    >
    > Mam kilka pytań odnośnie testamentu i związanymi z nim formalnościami:
    >
    > 1. w jakim terminie od chwili zgonu testament może być odczytany?

    Ach te amerykańskie filmy :). Testamentu się nie odczytuje tylko składa w
    sądzie spadku.

    > 2. czy testament, w którym matka pozostawiała swoją część domu i działki
    > na rzecz jednego z synów w zamian za opiekę nad schorowanym drugim synem
    > jest wazny, jeśli spadkobierca nie wypełnił warunków testamentu, tzn. nie
    > zagwarantował opieki bratu, a pozostałemu rodzeństwu oznajmił, że zrzekł
    > się testamentu?

    Zapis z warunkiem jest z założenia nieważny

    > 3. Wspomniany wyżej brat zmarł, pozostawiając po sobie testament, w którym
    > zapisuje swój majątek na rzecz brata, któremu również dostała się część
    > zmarłej matki. Zmarły był osobą ubezwłasnowolnioną, więc ten testament nie
    > jest ważny, są odpowiednie dokumenty do podważenia. Czy w takim układzie
    > dom po nim - był bezdzietnym kawalerem, należy się rodzeństwu? Czy jeśli
    > jedna osoba wyrazi sprzeciw, to dom nie zostanie sprzedany?

    Do zwykłej sprzedaży potrzeba zgody wszystkich współwłaścicieli. Ale jeśli
    założy się sprawę o zniesienie współwłasności to sąd może m.in. postanowić o
    jego sprzedaży.