  • Data: 2004-03-30 19:37:08
    Temat: Re: Kazus do rozwiazania.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > 1. Czy transakcja pomiedzy Markiem B. i Karolem N. oraz wady
    > przedmiotu sprzedazy moga zostac ocenione jedynie z punktu widzenia
    > rekojmi za wady rzeczy sprzedanej?

    Sprzeciw mój budzi slowo "jedynie". Wada rzeczy sprzedanej nie ulega
    watpliwosci, no ale mozna to rozpatrywac równiez w kategoriach oszustwa, a
    wiec nie jedynie w kategoriach wady.

    > 2. Czy w przedstawionej sytuacji doszlo do popelnienia przestepstwa
    > (przestepstw)? Na czym ono (one) polegalo (y)?

    Tak. Popelniono oszustwo - 286 kk. Karol N. dokonujac podstepnych zabiegów
    wywolal u Marka B. przeswiadczenie, ze sprzedawane mu opony sa nowe. A
    nastepnie wykorzystujac to przeswiadczenie doprowadzil go do
    niekorzystnego rozporzadzenia mieniem poprzez zakup rzeczonych opon. I ich
    wartosc nie ma tu znaczenia, bo Karol N. sprzedawal opony jako nowe. Jesli
    nawet cena, która wzial byla na tyle niska, ze odpowiadala faktycznej
    wartosci opony (uzywane tez wystepuja w obrocie), to i tak Marek B. mógl
    nie byc zainteresowany uzywanymi. W wypadku oszustwa wysokosc strat nie ma
    znaczenia.