    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Karne - ciekawe pytanie ...
    Date: Sun, 2 Mar 2003 15:02:04 +0100

    | Art. 239 [Poplecznictwo] § 1. Kto utrudnia lub udaremnia post?powanie
    | karne, pomagaj?c sprawcy przest?pstwa, w tym i przest?pstwa skarbowego
    | unikn?? odpowiedzialno?ci karnej, w szczególno?ci kto sprawc? ukrywa,
    | zaciera ?lady przest?pstwa, w tym i przest?pstwa skarbowego albo odbywa
    | za skazanego kar?, podlega karze pozbawienia wolno?ci od 3 miesi?cy do
    | lat 5.
    |
    | Wydaje mi się, że we wspomnianej sytuacji adwokat (bądź inna osoba)
    | podlega odp. karnej w związku powyższym przepisem. Czy tym razem mam
    | rację ?

    A co ty byś tak tych adwokatów wsadzał za kraty? Daj ludziom żyć!

    Adwokat mógłby ponosić odpowiedzialność z tego artykułu, gdyby wyczerpał
    jego znamiona, a więc ukrywał, zacierał ślady przestępstwa czy odbywał karę
    za skazanego. Ja wiem, że tam jest "w szczególności", ale tego nie można
    nadinterpretować. Jedyny rozsądny przykład wzięty z życia, który mógłby się
    łapać, to próba przekonania świadka do zmiany zeznań. Gdyby coś takie
    adwokatowi udowodnić, to mógłby się załapać na małe co nieco.
    No i, by uprzedzić głosy krytyki, to nie chodzi o to, że adwokat idzie do
    zgwałconej dziewczyny, daje jej 1.000 zł proponując, że dostanie je, jeśli
    wycofa wniosek o ściganie. Bo tego typu postępowanie to jedynie próba
    pojednania i wyrównania strat. Chodziłoby mi o takie postępowanie, gdzie
    idzie do postronnego świadka i nakłania go do tego, by powiedział, że nic
    nie widział.