  • Data: 2007-05-31 16:29:18
    Temat: Re: Kamery w pracy legalne, czy nie?
    Od: "Zbyszek ZiPi" <zp(Wytnij)@gazeta.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl> napisał w wiadomości
    news:f3mcaj$jd5$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Nie widzę za bardzo prawnego uzasadnienia obowiązku umieszczania takiego
    > napisu. Zwykle takie tabliczki są tylko po to, aby odstraszyć oszustów i
    > złodziei.

    Nie podam Ci podstawy prawnej, ale mam w "Pulsie Biznesu" z 25.09.2006
    artykuł w dziale "Pracodawca i pracownik" pt. lustacja pracownika tylko za
    jego zgodą.
    Rafał Kerger.

    Częśc z tego artykułu:

    monitoring i nagrywanie rozmów muszą się zgodzić pracownicy - w warunkach
    umowy o pracę, w układzie zbiorowym albo w specjalnym oświadczeniu.

    Monitoring wizyjny jest jednym z najczęściej stosowanych narzędzi służących
    zapewnieniu bezpieczeństwa i eliminowaniu patologii w pracy. Kamery śledzą
    pracowników, lecz także przechodniów, klientów i interesantów niemal
    wszędzie - na ulicy, w sklepach, urzędach i w instytucjach.

    Niezłym zabezpieczeniem gwarantującym pracodawcy ochronę prawną w razie
    zainstalowania monitoringu jest wprowadzenie odpowiednich postanowień o
    systemie kontroli pracy do postanowień układu zbiorowego, regulaminu pracy i
    ujęcie ich w warunkach umowy o pracę.

    - Pracodawca ma święte prawo kontrolować swoich pracowników, nawet z
    wykorzystaniem kamer - mówi Janusz Mazurek, radca z kancelarii Grynhoff,
    Woźny i Wspólnicy.

    Jeżeli takich postanowień w układzie zbiorowym nie ma, wtedy, aby filmować
    pracowników, wypada mieć na to ich zgodę i to najlepiej pisemną.

    - Idzie o oświadczenie woli zaczynające się od słów "Wyrażam zgodę na.".
    Kończy się ono zwykle uzasadnieniem, w którym pracodawca precyzuje
    przesłanki, z powodu których zainstalował monitoring - mówi Aleksandra
    Minkowicz-Flanek z kancelarii Salans.

    Oficjalnie kamery powinny służyć zabezpieczaniu przed kradzieżą i dostępem
    niepożądanych osób, a nie kontroli pracowników. Chodzi o uniknięcie
    oskarżenia o mobbing.

    ZiPi