  • Data: 2002-10-30 10:39:22
    Temat: Re: Jeszcze raz o spamie - konkretne pytanie...
    Od: "Michal Ch" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    > Poza tym tutaj male sprostowanie, adres ktory jest w bazie, nie zostal
    przeze mnie
    > podany na zadnej stronie i jest traktowany przeze mnie jako adres
    prywatny, na
    > stronie firmowej sa adresy w stylu: b...@d...net, p...@d...net
    itp,
    > natomiast ja otrzymuje spam na adres I...@d...net, a to po
    pierwsze
    > chyba umozliwia okreslenie mojej tozsamosci, a po drugie jak juz
    wspomnialem, adres
    > ten nie figuruje na zadnej z moich stron jako adres firmowy.

> [...]

    Oczywiście, że to zupełnie zmienia postać rzeczy :-)

    Ponieważ adres e-mail jest czymś nowym w zakresie danych osobowych
    i może wzbudzać interpretacyjne wątpliwości, firma która go przechowuje
    korzysta z tej sytuacji.
    Myślę, że adres prywatny, zwłaszcza taki który zawiera imię i nazwisko,
    można z powodzeniem uznać za dane umożliwiające identyfikację.
    Podobnie jak w przypadku tradycyjnego adresu, spam dochodzi
    przecież do konkretnej osoby.

    Ustawa o ochronie danych osobowych:
    Art. 32 ust. 1 pkt. 8) - możesz wnieść sprzeciw wobec przetwarzania danych
    z uwagi na art. 23.1 pkt. 5) - naruszenie praw i wolności osoby, której
    dane dotyczą.
    Myślę, że spam można potraktować jako naruszenie prywatności -
    zobacz m.in. art. 76 Konstytucji - "Władze publiczne chronią konsumentów,
    użytkowników i najemców
    przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu
    oraz przed nieuczciwymi
    praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony określa ustawa. ".
    Ale podstawową sprawą jest oczywiście brak Twojej zgody na przetwarzanie -
    wymaga tego art. 23 ust. 1 pkt 1).

    Zwróć uwagę na art. 24. ust 4 pkt. 1) - firma przetwarzająca dane może się
    powoływać na ten przepis, jako na podstawę swojego działania

    art.32 ust. 3 - administrator ma obwiązek zaprzestać przetwarzania danych
    jeśli zgłoszono
    sprzeciw, ale może przechowywać pewne dane, aby sytuacja się nie powtórzyła

    Myślę, że warto także domagać się informacji skąd Twoje dane uzyskali oraz o
    firmach,
    którym te dane sprzedano - art.32. ust.1 pkt.4-5).

    Michał